Nowi szefowie FTX , kryptowalutowego giganta założonego przez Sama Bankmana-Frieda (SBF), który w listopadzie 2022 roku znalazł się w stanie upadłości nie próżnują. Właśnie rozpoczęli działania mające na celu odzyskanie pieniędzy wypłaconych Demokratom i Republikanom na sfinansowanie kampanii wyborczej. Próbują również odzyskać datki przekazane przez FTX oraz jej założyciela organizacjom charytatywnym i non-profit.
Politycy muszą zwrócić datki od FTX i SBF
Nowy prezes FTX, John J. Ray, w porozumieniu z sądem upadłościowym rozpoczął pierwsze akcje odzyskiwania pieniędzy. Chodzi między innymi o 73 mln dolarów wypłaconych w ciągu ostatnich 18 miesięcy kandydatom w wyborach. Największą część sumy – 40 milionów dolarów – SBF wypłacił kandydatom demokratów i liberałów.
Jeden z menadżerów firmy FTX, Ryan Salame, również wypłacił znaczne sumy (23 miliony dolarów) kandydatom republikanów i konserwatystów. Wszystkie te pożyczki miały miejsce, gdy spółka FTX nie była już w stanie wypłacać swoim klientom wpłaconego przez nich kapitału.
Organizacje non-profit na celowniku sądu
Ta sama akcja windykacyjna, rownież z pomocą sądu, została wszczęta dla wpłat na cele charytatywne. Miały one miejsce w tym samym okresie co te związane z politykami. Całkowitej kwoty niezbędnej do odzyskania jeszcze nie ustalono. W tej chwili poszukiwane są ślady 160 milionów dolarów, które we wrześniu 2022 roku SBF ogłosił, że przekazał 110 organizacjom non-profit. Na celowniku sądu znalazły się również pieniądze przekazane specjalnej grupie organizacji non-profit z rekomendacji brazylijskiej modelki Gisele Bündchen, która nakręciła reklamę dla FTX z ówczesnym mężem Tomem Bradym.
Niektóre organizacje oddają datki, inne nie
Zanim sąd upadłościowy rozpoczął działania mające na celu odzyskanie środków, niektóre organizacje non-profit zgłosiły się same do zwrotu całości lub części otrzymanej od SBF darowizny.
Alignment Research Center, organizacja zajmująca się uczeniem maszynowym (obszarem sztucznej inteligencji poświęconej algorytmom, które poprawiają się automatycznie poprzez doświadczenie), ogłosiła zwrot 1,25 miliona dolarów. Dochodzeniowa agencja informacyjna non-profit, ProPublica, ogłosiła już zwrot 1,6 miliona dolarów.
Instytut Dobrej Żywności, który promuje alternatywy dla mięsa zwierzęcego, zamiast tego ogłosił, że otrzymaną darowiznę już wydał i nie jest w stanie jej zwrócić. Nie jest jednak wykluczone, że sąd i tak może zażądać jej zwrotu.