NASA (National Aeronautics and Space Administration) testuje nowe rozwiązanie bazujące na technologii blockchain. Łańcuch bloków ma zapewnić większe bezpieczeństwo i ochronę prywatności parametrów lotów samolotów pasażerskich i wojskowych. Koncepcja jest odpowiedzią na nowy system nadzoru lotniczego, którego działanie budzi wątpliwości wielu ekspertów.
Ronald Reisman to lotniczy inżynier systemów komputerowych pracujący dla NASA (Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej) Ames Research Center. W poniedziałek opublikował artykuł na temat opracowanej przez niego metody poprawienia bezpieczeństwa nadzoru lotniczego i ochrony parametrów lotu. Jego sposób opiera się na technologii blockchain i smart contracts.
System nadzoru ADS-B
Od pierwszego stycznia 2020 roku, USA będą upoważnione przez FAA (Federal Aviation Administration) do używania nowego systemu nadzoru lotniczego. Jego nazwa to Automatic Dependent Surveillance Broadcast (ADS-B). W ramach ADS-B, publicznie dostępne będą różne dane dotyczące lotów – m. in. nazwa i rodzaj samolotu oraz współrzędne jego aktualnej pozycji. Ta cecha wzbudziła wiele kontrowersji dotyczących kwestii bezpieczeństwa, dlatego Reisman zdecydował się na udoskonalenie systemu.
[ADS-B] nie zawiera zabezpieczeń pozwalających na utrzymanie tych samych możliwości ochrony prywatności danych. Nie rozwiązuje też ewentualności „podszywania się”, blokady usług (DoS – denial of service) i innych dobrze udokumentowanych czynników ryzyka.
Zarówno pasażerskie linie lotnicze, jak i lotnictwo wojskowe, niechętnie przypatruje się potencjalnym zmianom. Przedsiębiorstwa świadczące usługi transportu lotniczego preferują ochronę prywatności niektórych danych w celu zapobiegania „wywiadowczym” działaniom konkurencji. Z kolei Departament Obrony USA uznaje parametry lotu za dane tajne, których ujawnienie mogłoby wiązać się z poważnymi konsekwencjami.
W celu niwelacji tych i innych mankamentów systemu, Reisman przedstawił rozwiązanie nazwane Aviation Blockchain Infrastructure (ABI). Bazuje ono na Hyperledger Fabric i smart contracts oraz umożliwia kontrolę nad danymi (czyli decyzję, które informacje mogą zostać upublicznione). Na przykład, parametry, takie jak wysokość, odczyt bezpośredni z wskaźnika prędkości i kierunek lotu byłyby przechowywane w prywatnym kanale. Natomiast informacje dotyczące rodzaju samolotu, destynacji, pokonanej trasy, itp. mogłyby być zamieszczane na kanale publicznym dla zatwierdzonych członków.
Coraz częściej słyszymy o nowych zastosowaniach blockchain. Jak myślicie, w jakich dziedzinach możemy jeszcze wykorzystać technologię łańcucha bloków?
Zapraszam do dyskusji!