W Gospodarce 3.0 Metawerse utworzy miejsca pracy dla milionów
Możliwości pracy w Metaverse prawdopodobnie przerosną nasze oczekiwania, a wielu z nich utrzyma tę samą pracę nawet po przejściu do przestrzeni wirtualnej.
Tworzenie miejsc pracy jest tradycyjnie przypisanie do polityków, którzy desperacko chcą ustawowo tworzyć miejsca pracy i pragną być postrzegani jako stymulujący gospodarkę. Od programów tworzenia miejsc pracy z czasów Wielkiego Kryzysu po amerykańską ustawę o zatrudnieniu prezydenta Stanów Zjednoczonych Baracka Obamy, programy zatrudnienia mają długą, burzliwą historię. Dziś wspieranie znaczącego zatrudnienia dla mas pozostaje tak samo popularne wśród decydentów politycznych, jak nigdy dotąd, a jednak kolejny wspaniały program, który będzie tworzył miejsca pracy prawdopodobnie nie zostanie wydany jako nakaz odgórny.
Będzie pochodzić z królestwa, nad którym większość polityków ma niewielką władzę i niewiele uprawnień do kontrolowania: Metaverse.
Ten wirtualny świat biegnący równolegle do naszego fizycznego świata nie jest ograniczony granicami państwowymi, ani nie jest lennem firm mediów społecznościowych, które cynicznie rekwirują jego nazwę.
Metaverse składa się z połączonych serii wirtualnych światów, w których ludzkość może odtwarzać, wchodzić w interakcje i dokonywać transakcji. Jako awatary, jego użytkownicy mogą swobodnie przemieszczać się między grami, miejscami spotkań i rynkami, odtwarzając wiele zadań, które niegdyś ograniczały się do przestrzeni obecności fizycznej.
Największą obietnicą, jaką niesie Metaverse, nie jest jednak zdolność ludzi do zakładania ponurych skórek i twerkowania jak w wirtualnych salach koncertowych. To raczej dla tych samych osób uzyskanie znaczącego zatrudnienia w światach, domenach i przestrzeniach Metaverse będzie stanowić bijące serce Web3.
Bank w Metaverse
Biorąc pod uwagę amorficzną naturę Metaverse, może być trudno wyobrazić sobie, jak może wyglądać wirtualny świat, w którym miliony wchodzą i wychodzą, aby zarobić na swoje życie.
Tak się składa, że na całym (wirtualnym) świecie już trwają prace nad raczkującym metawersami.
W sektorze „zagraj, aby zarobić” — lub „GameFi” — wirtualne zwierzaki wędrują swobodnie, a ich właściciele pieszczą je, ubierają i szkolą. Ale nie chodzi tylko o rozrywkę: dzięki swoim metawersom gracze mogą zbierać tokeny i inne zasoby w grze, które pojawiają się i wymieniają na prawdziwe pieniądze.
Pracownicy z krajów rozwijających się, takich jak Filipiny, zarabiają około 30 dolarów dziennie za wykonywanie tych zadań w imieniu właścicieli, wykorzystując stworzenia do zbierania żetonów. Właściciele z kolei zarabiają na wypożyczaniu swojej stajni wirtualnych zwierzaków — bez konieczności przejmowania się mozolną harówką w zbieraniu żetonów przez cały dzień.
To prosta ekonomia, w której wszyscy uczestnicy odnoszą korzyści współmierne do ich zainteresowań i oczekiwań finansowych. Jak ten model zarabiania może działać dla uczestników Metaverse znajdujących się wyżej w hierarchii społecznej?
Cóż, dla celebrytów i twórców specjalistyczne platformy umożliwiają rozrywkę wirtualnych doświadczeń w Metaverse. Fani mogą płacić za interakcję ze swoimi ulubionymi twórcami w wirtualnym świecie, niezależnie od tego, czy grają w golfa z osobą wpływową na YouTube, czy też uczą się nowych umiejętności w pojedynkę z liderem w swoim fachu. To kolejny przykład ogromnego potencjału, jaki posiada Metaverse.
Metapraca dla mas
Nie wszystkie typy prac znajdą swoje miejsce w Metaverse.. Wiele z nich będzie wymagało jeszcze zaangażowania programistów, projektantów i testerów. Jednak dla milionów obecnie zatrudnionych w biurach i sklepach na całym świecie, przewaga Metaverse spowoduje przejście ich pracy do wirtualnego świata, który nie jest tak odmienny od tego, do którego są przyzwyczajeni.
Nieruchomości
Wirtualna ziemia już sprzedaje się w milionach dolarów w światach metaverse, takich jak The Sandbox i Decentraland. Walka o pożądaną wirtualną nieruchomość jest zacięta — obracanie pikseli dla zysku to specjalistyczna rola, która stworzy mnóstwo miejsc pracy dla tych, którzy mają ochotę i pomysł na najlepszą fabułę. W tym samym czasie nieruchomości w świecie rzeczywistym również przejdą do metaświata, umożliwiając potencjalnym nabywcom „spacerowanie” po nadmorskim deptaku po drugiej stronie świata lub przeglądanie tego, który wciąż jest w specyfikacji. W wirtualnym świecie, w którym wszystko jest możliwe, „wypróbuj, zanim kupisz” będzie normą.
Moda
Od Louisa Vuitton po Nike i Gucci, marki modowe zaczynają swoją przygodę z Metaverse i czują ogromny potencjał ekspansji przychodów w nowym środowisku Web3. Świat, w którym miliony ludzi mieszają się, będąc reprezentowanymi jako awatary, zapewnia nieskończone możliwości szykownego splendoru. Ludzie nie są już skrępowani płcią, typem ciała, a nawet wyobraźnią podczas ubierania się. W Metaverse możesz przybrać dowolną tożsamość, z dopasowanymi akcesoriami. Modelki będą dumnie prezentować się na wirtualnych wybiegach, a „modnisie” zapłacą najwyższe pieniądze, aby ubrać swoje awatary w limitowane kolekcje od najmodniejszych marek.
Muzyka
Tak jak w przypadku wielkich wytwórni, Metaverse pokazał swoją wartość podczas globalnych blokad, a ponad 27 milionów fanów dołączyło do koncertu Travisa Scotta w Fortnite w 2020 roku. Przedsiębiorczy artyści eksperymentowali już z technologią Web3, taką jak nonfungible tokens (NFT) by wydać limitowane i ekskluzywne albumy oraz wspierać intymne doznania. Pojawienie się w pełni wciągającego Metaverse podniesie tę zdolność na nowy poziom, zapewniając nieograniczone możliwości zarabiania i angażowania fanów.
Filmy
Technologia to miecz obosieczny, który stwarza nowe możliwości, jednocześnie niszcząc innych. Aktorzy, którzy odkryli, że sztuczna inteligencja przejęła ich wygląd, a własność intelektualna została naruszona, wiedzą o tym aż za dobrze. Ale ta sama technologia, która zagraża ich egzystencji, może zostać wykorzystana do wzbogacenia się w Metaverse. Wyobraź sobie możliwości oferowane przez świat, w którym aktorzy podkładający głos, telewizyjni i filmowi mogą używać swoich cyfrowych sobowtórów do interakcji z fanami i sprzedawania doświadczeń, które zawierają jeden na jeden — bez konieczności opuszczania przez celebrytę komfortu swojej rezydencji w Malibu.
Gdy Metaverse urzeczywistnia się, a jego obietnica staje się rzeczywistością, oferowane przez nową technologię możliwości zatrudnienia mogą przenieść każdego słabo opłacanego pracownika, trudzącego się za 2 dolary za godzinę, do świata bogatych i sławnych. Już teraz istnieją sklepy Metaverse, które możesz odwiedzić ze swoim awatarem, aby zamówić wszystko, od fast foodów po medyczną marihuanę, a następnie zamówić dostawę do domu. W niedalekiej przyszłości wiele osób zarabiających na Metaverse — takich jak kierowcy dostawczy i producenci żywności — może nie mieć pojęcia, że zawdzięczają swoje utrzymanie światu, którego jeszcze nie odkryli.
Nie wszyscy z nas będą bawić się i współdziałać w Metaverse, ale podobnie jak sam internet, dzięki jego istnieniu będziemy lepiej prosperować. Im szybciej Metaverse stanie się masową rzeczywistością, tym wszyscy będziemy mieli lepiej.
Może Cię zainteresuje: