Snoop Dogg znów to zrobił! Rekordowa sprzedaż NFT amerykańskiego muzyka

Raper Snoop Dogg sprzedał prawie milion tokenów NFT za pośrednictwem aplikacji Telegram.

Snoopowi udało się osiągnąć sprzedaż na poziomie 12 milionów dolarów w zaledwie pół godziny. Jego kolekcja NFT była dostępna dzięki integracji z blockchainem TON i składała się z około 996 000 cyfrowych prezentów inspirowanych charakterystycznym stylem artysty.

Gifts robią furorę

Telegramowe NFT , zwane „Gifts”, to animowane grafiki, które użytkownicy mogą ustawić jako ozdobę swojego profilu lub zamienić na gwiazdki – wewnętrzną walutę aplikacji Telegram. Kolekcja Snoopa obfitowała m.in. w cyfrowe psy, marihuanowe motywy, stare samochody, torby z gadżetami i inne elementy nawiązujące do wizerunku rapera. Równocześnie z premierą NFT mimała miejsce premiera nowego singla muzyka, zatytułowanego właśnie „Gifts”. Towarzyszył mu teledysk, w który zaprezentowano wszystkie dostępne kolekcjonalia.

Pavel Durov, założyciel Telegrama, ogłosił sukces kolekcji w serwisie X, podkreślając, że proces mintingu na blockchainie i otwarcie rynku wtórnego nastąpi w ciągu 21 dni. Durov zaznaczył również, że sprzedaż gadżetów Snoopa była „dzika” i może zwiastować nowy etap w rozwoju NFT.

Obserwatorzy określili współpracę Snoopa z Telegramem jako „legendarne wydarzenie”, które może ożywić osłabiony w ostatnich miesiącach rynek niewymienialnych tokenów. Choć cały rynek NFT zmaga się z wyraźnym spadkiem – wolumen sprzedaży w pierwszym kwartale 2025 roku spadł o 61 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej (z 4,1 mld USD do 1,5 mld USD), a dane z CryptoSlam wskazują na ponad 55-procentowy spadek liczby transakcji w ostatnich 30 dniach – sukces kolekcji Snoop Dogga może okazać się przełomowy.

Zenith, odpowiedzialny za projekty NFT w ramach blockchaina TON, zauważył, że Telegram Gifts istnieją od początku 2025 roku, a pierwsza kolekcja – Plush Pepe – zadebiutowała już w styczniu. Jego zdaniem entuzjastyczna reakcja na premierę Snoop Dogga może zapoczątkować „nową narrację NFT”, choć zaznaczył, że z technicznego punktu widzenia nie musi to mieć większego znaczenia. Podkreślił jednak unikalną funkcjonalność Gifts, polegającą na tym, że można je nosić na profilu Telegrama, co wyróżnia je na tle innych projektów NFT. Spekuluje się, że sukces kolekcji Sboopa może zachęcić inne znane marki i projekty Web3 do stworzenia własnych Gifts.

Snoop w świecie NFT

Dla Snoop Dogga nie jest to debiut na rynku NFT. Artysta od dawna działa w przestrzeni Web3 – jego pierwsze poważne wejście w NFT nastąpiło w 2021 roku, kiedy to tokeny zaczęły zdobywać masową popularność. W 2023 roku raper zaprezentował kolekcję „Snoop Dogg Passport Series”, oferując posiadaczom NFT dostęp do ekskluzywnych materiałów zza kulis. Wcześniej, w 2022 roku, w ramach współpracy z metaverse Sandbox, wypuścił kolekcję „The Doggies”, zawierającą cyfrowe awatary do wykorzystania w wirtualnym świecie.

Zainteresowanie NFT od dłuższego czasu słabło, ale sprzedaż niemal miliona tokenów w zaledwie 30 minut pokazuje, że rynek wciąż ma potencjał – szczególnie gdy projekt jest wspierany przez znaną postać i oferuje unikalne funkcje. Czy będzie to początek renesansu NFT? Na odpowiedź trzeba będzie jeszcze poczekać, ale wielu graczy Web3 patrzy w przyszłość z ostrożnym optymizmem.