Raport Outset PR: 82% mediów krypto w Europie straciło zasięgi. MiCA i Google zaorały branżę

Artykuł został nadesłany w całości przez partnera i ma charakter sponsorowany.

Nowe regulacje, spadki ruchu i brutalna selekcja. Pierwszy kwartał 2025 roku to istny test przetrwania dla mediów kryptowalutowych w Europie Zachodniej. Z danych zebranych przez Outset PR wynika, że aż 82% analizowanych portali crypto odnotowało spadek ruchu, a tylko nieliczni przeszli ten okres suchą stopą.

Raport Outset PR: 82% mediów krypto w Europie Zachodniej straciło zasięgi. MiCA i Google nie biorą jeńców

Wszystko zaczęło się od wprowadzenia w życie rozporządzenia MiCA, które – choć formalnie nie dotyczy mediów – wywarło ogromny wpływ na ich widoczność. Z raportu wynika, że „nawet formaty redakcyjne muszą zawierać zastrzeżenia ryzyka i unikać języka inwestycyjnego, chyba że są odpowiednio kwalifikowane”. W praktyce: kto tego nie zrobił, ten zniknął z wyników wyszukiwania.

Najwięcej kłopotów mają media niemieckojęzyczne. 61% z nich straciło widoczność już w lutym, a takie serwisy jak Coin-Update czy Krypto Magazin zaliczyły spadki na poziomie ponad 50%. Według raportu, tylko 9 niemieckich portali (26%) odnotowało wzrosty – głównie te, które wdrożyły jasne oznaczenia, disclaimery i zadbały o SEO.

Francuskie media również dostały rykoszetem – 72% z nich odnotowało spadki, a najmocniej oberwało się m.in. The Blog (-71,86%) i Coinhouse (-42,78%). Co ciekawe, tylko 16% francuskojęzycznych serwisów odnotowało wzrost, w tym m.in. Blockchain France (+72,64%) i InvestX (+60,71%), co autorzy raportu przypisują wczesnemu wdrożeniu oznaczeń zgodnych z MiCA.

fot. materiały partnera

Holandia, Hiszpania, Włochy – chaos algorytmiczny

Choć w Holandii i Belgii nie wprowadzono jeszcze surowych przepisów, aż 76% portali holenderskich zaliczyło spadki w lutym. Nawet giganci jak Bitcoin Magazine NL (-36,78%) zostali ukarani przez algorytm Google. Przeżyli tylko nieliczni – Coinmarketcap.nl czy Beste Bank.

W Hiszpanii powodem spadków były ograniczenia reklamowe wprowadzone przez CNMV. W lutym 70% mediów hiszpańskojęzycznych odnotowało spadki, a jedynym wyraźnym wygranym był Bit2Me News, który zyskał aż 149% w marcu.

We Włoszech sytuacja wyglądała jeszcze gorzej. Raport nazywa Włochy „najbardziej narażonym środowiskiem medialnym crypto w regionie”. 70% serwisów spadło w lutym, a w marcu prawie wszystkie kontynuowały zjazd. Jedynym wyjątkiem była Borsainside.

Wielka Brytania: MiCA ich nie dotyczy, ale i tak oberwali

Choć UK nie podlega MiCA, tamtejsze media crypto również ucierpiały. Powód? FCA rozszerzyła swoje regulacje dotyczące promocji finansowych, a Google zareagował, ograniczając widoczność treści z szarej strefy. Większość portali brytyjskich poleciała w dół, a pozytywnym wyjątkiem był The Market Periodical (+160% w lutym).

Dane bez litości: tylko 13 portali odpowiada za 78% ruchu

Z analizy wynika, że „13 portali odpowiada za 78% całego ruchu mediów krypto w Europie Zachodniej”. Reszta to długi ogon, który walczy o przetrwanie. Tylko 7 portali – m.in. BTC Echo, Cointribune, Cointelegraph en Español – przekroczyło 1 mln wizyt miesięcznie. Ponad połowa analizowanych serwisów nie przekracza nawet 10 tys. wizyt.

Jeszcze ciekawsza statystyka: tylko 16 serwisów odnotowało wzrost w całym Q1 2025, a zaledwie połowa z nich rosła miesiąc po miesiącu. Przykład? Blockchainstories.de urosło o 768% w lutym, ale dalej działa na poziomie poniżej 10 tys. wizyt miesięcznie.

fot. materiały partnera

Wnioski? Trzy słowa: compliance, content, Discover

Raport jasno mówi: „81,61% mediów crypto straciło zasięg w Q1 2025 z powodu zmian algorytmicznych, nowych przepisów i spadku zaangażowania użytkowników”.

Chcesz przetrwać? Musisz grać zgodnie z regułami. Wdrażaj etykiety ryzyka, optymalizuj SEO, myśl o lokalizacji i jakości treści. I nie ignoruj Google Discover – tylko 22,9% mediów crypto ma tam widoczność, ale to one rozdają teraz karty.

Sprawdź pełny zestaw danych na blogu Outset PR.

Masz uwagi, chcesz się podzielić opinią lub potrzebujesz konsultacji? Skontaktuj się z menedżerką ds. analityki w Outset PR – Sofią: sofia@outsetpr.io.