Coraz więcej młodych Amerykanów korzysta z kryptowalut nie tylko jako formy inwestycji, lecz także jako środka płatniczego.
Z najnowszego raportu Millennial Shopping Habits: Trend Report 2025 opracowanego przez Coupon Follow wynika, że aż 42 proc. millenialsów w USA dokonało zakupów przy użyciu kryptowalut.
Zwyczaje płatnicze się zmieniają
Wśród ankietowanych 8 proc. zadeklarowało, że płaci kryptowalutą przy każdej możliwej okazji, natomiast 14 proc. korzysta z niej sporadycznie. Dla porównania, 20 proc. respondentów przyznało, że rzadko używa krypto do zakupów, a 11 proc. robi to niemal wcale.
Wyniki badania potwierdzają wcześniejsze obserwacje dotyczące otwartości tego pokolenia na nowe technologie finansowe. Już w 2021 roku badanie przeprowadzone przez Bankrate pokazało, że niemal połowa amerykańskich millenialsów czuła się przynajmniej „w pewnym stopniu komfortowo” inwestując w kryptowaluty. Dodatkowo 12 proc. uznało bitcoina za najlepszy sposób na lokowanie pieniędzy, których nie planują używać przez co najmniej dekadę.
Dziś świadomość kryptowalut wśród millenialsów osiąga aż 93 proc. Co więcej, rośnie też ich wykorzystanie w codziennym życiu – nie tylko jako instrumentu inwestycyjnego, lecz także środka płatniczego. Z danych zawartych w badaniu wynika, że 4 proc. respondentów dokonało więcej niż 10 zakupów kryptowalutowych w ciągu ostatniego roku, 15 proc. kupowało coś przy użyciu krypto od sześciu do dziesięciu razy, a 45 proc. — od dwóch do pięciu razy. Jednocześnie 20 proc. badanych nie użyło w tym czasie kryptowaluty do żadnych zakupów.
Co ciekawe, millenialsi nie tylko chętnie korzystają z kryptowalut, ale również coraz częściej sięgają po narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, aby ułatwić sobie zakupy online. Ponad połowa (54 proc.) respondentów planuje wykorzystać AI podczas zakupów internetowych w nadchodzących 12 miesiącach. Zauważalna jest również różnica w podejściu do AI w zależności od płci – 60 proc. mężczyzn zadeklarowało chęć skorzystania z tych rozwiązań, w porównaniu do 50 proc. kobiet.
Milenialsi ponownie przyjęli zakupy w sklepach, a zakupy offline wzrosły z 21 proc. w 2022 r. do 43 proc. w 2025 r. W 2022 r. milenialsi nadal żyli w czasach, na które wpływ miał COVID-19; trzy lata później wydaje się, że jest to w lusterku wstecznym. Pomimo tego wzrostu, zakupy na telefonie lub komputerze pozostają ich głównym wyborem, stanowiąc 57 proc. zakupów. Zakupy mobilne są bardziej popularne wśród kobiet (41 proc.) niż mężczyzn (36 proc.).
Czy to w domu, czy w pracy, millenialsi nadal preferują zakupy online na swoich telefonach, a 64 proc. z nich wybiera urządzenia mobilne zamiast komputerów stacjonarnych lub laptopów (35 proc.). Młodsi millenialsi (w wieku 29-33 lat) są szczególnie skłonni do robienia zakupów w ciągu tygodnia pracy, a 23 proc. z nich dokonuje zakupów przez telefon w pracy. Ponadto 28 proc. wszystkich millenialsów zgłosiło odkrywanie nowych produktów podczas pracy.
Zakupy w sklepie ponownie stają się coraz większą częścią rutyny millenialsów. Od 2022 do 2025 roku przeglądanie i zakupy online spadły o 14 proc. Przeglądanie online i w sklepie, ale zakupy online również spadły o 4 proc. W tym samym czasie przeglądanie i zakupy w sklepie wzrosły o 11 proc., co wskazuje na silniejszy powrót do fizycznej sprzedaży detalicznej.
Co wpływa na decyzje zakupowe millenialsów? Oferty i wygoda. Zainteresowanie spersonalizowanymi rekomendacjami produktów wzrosło o 2 proc., a bezpłatna wysyłka stała się o 8 proc. ważniejsza w 2025 roku. Milenialsi chcą doświadczeń zakupowych, które pasują do ich preferencji i pomagają im zaoszczędzić jak najwięcej pieniędzy.
Jak praca i media społecznościowe kształtują zakupy milenialsów?
Praca i media społecznościowe mają duży wpływ na sposób robienia zakupów przez millenialsów. Ponieważ coraz więcej osób pracuje w domu i spędza czas online, zmieniają się nawyki zakupowe. Od elastycznych harmonogramów pracy po wzrost popularności zakupów na TikTok, oto spojrzenie na to, co kształtuje ich wydatki.
Milenialsi, którzy pracują w domu, robią zakupy w innych godzinach niż osoby pracujące w biurze. Wśród pracowników zdalnych 23 proc. robi zakupy wcześnie rano przed godzinami pracy – w porównaniu do zaledwie 6 proc. pracowników biurowych. Zakupy w godzinach pracy są również bardziej powszechne wśród pracowników zdalnych (27 proc. w porównaniu do 22 proc.). Pracownicy biurowi częściej niż pracownicy zdalni robią zakupy w porze lunchu, w weekendy lub po godzinach pracy w nocy.
Nawyki dotyczące wydatków również uległy zmianie wraz z życiem zawodowym w domu. W 2025 r. 28% pracowników stwierdziło, że wydaje więcej podczas pracy zdalnej. Jednak w porównaniu z 2022 r. więcej pracowników twierdzi, że ich wydatki pozostały na tym samym poziomie (38 proc. vs. 30 proc.), co pokazuje, że dostosowali się do nowej normy. Milenialsi i kobiety w średnim wieku najczęściej zgłaszają wzrost wydatków z powodu pracy z domu.
Media społecznościowe nadal mają duży wpływ na zakupy. Liczba millenialsów śledzących marki online stale rośnie, o 3 proc. od 2022 roku.
Facebook jest liderem w zakupach opartych na mediach społecznościowych, w tym za pośrednictwem Facebook Marketplace. TikTok zyskał na popularności, a 22 proc. millenialsów robi zakupy za pośrednictwem tej platformy, w porównaniu do 12 proc. w 2022 roku. Kobiety są pod większym wpływem TikTok, podczas gdy mężczyźni skłaniają się ku Instagramowi. Ponad 2 na 5 milenialsów (43 proc.) kupiło coś w sklepie TikTok, przy czym młodsi milenialsi (w wieku 29-33 lat) prowadzą z wynikiem 49 proc..
Dla millenialsów lojalność wobec marki sprowadza się do jakości produktu, ceny i reputacji. Zrównoważony rozwój również odgrywa rolę, przy czym 1 na 4 bierze pod uwagę praktyki etyczne, a 40% szuka firm dbających o środowisko podczas zakupów. Młodsi millenialsi (43 proc.) i mężczyźni (45 proc. w porównaniu do 37 proc. kobiet) są szczególnie skłonni do priorytetowego traktowania marek przyjaznych dla środowiska.