Nouns, projekt oparty na Ethereum NFT, który buduje własność intelektualną typu open source, umieścił swoje postaci w reklamie Super Bowl, na corocznej Paradzie Róż oraz w innych miejscach w świecie fizycznym i cyfrowym. Teraz swoją uwagę skupia na księgarniach i sklepach, gdzie fani mogą kupować komiksy.
Nowe komiksy w drodze
Titan Comics, specjalizujący się w licencjonowanych komiksach, takich jak „The Simpsons” i „Blade Runner”, wprowadzi NFT do fizycznych komiksów począwszy od kwietnia w sześciozeszytowej serii „Nouns: Nountown”. Komiks został napisany przez redaktora naczelnego Titana, Davida Leacha, zilustrowany przez Danny’ego Schlitza. Powieść graficzna, zostanie opublikowana przez Penguin Random House.
Podobnie jak wiele innych projektów związanych z niewymienialnymi tokenami, projekt komiksowy był wspierany przez DAO — zdecentralizowaną autonomiczną organizację — złożoną z właścicieli Nouns NFT, Kontrolują oni znaczną ilość funduszy na finansowanie rozwoju swoich projektów. Obecnie Nouns DAO nadzoruje ETH o wartości około 46 milionów dolarów.
W tym przypadku projekt komiksowy został zaproponowany przez weterana branży, Adama Fortiera za pośrednictwem jego firmy Comics DAO, we współpracy z kolektywem SharkDAO. W sierpniu otrzymał ETH o wartości 210 000 USD. Jest to jedna z najnowszych prób propagowania NFT za pośrednictwem mainstreamowych środków.
Coś nowego dla branży
Dla DAO to nie jest kolejna prosta gra licencyjna. Przede wszystkim sam Nouns jest objęty licencją Creative Commons 0 (CC0), co oznacza, że wszystkie jego zasoby są swobodnie dostępne dla każdego do użytku i komercjalizacji. Teoretycznie każdy mógłby stworzyć komiks Nouns, ale to Titan Comics ustanowił kanały dystrybucji ze sprzedawcami detalicznymi.
Ponadto „Nouns: Nountown” zostanie uruchomiony w parze z Ethereum NFT zapewniającymi dostęp do numerów cyfrowych, a jednocześnie reprezentujący kopie drukowanych komiksów, w tym szansę na otrzymanie kilku różnych rodzajów wydań limitowanych.
Projekt obejmuje dwa różne poziomy rzadkości NFT: Mosaic NFT za 0,069 ETH (około 115 USD) i Generative NFT za 0,3 ETH (prawie 500 USD).
W każdym przypadku Titan Comics zdejmie z prasy pierwsze 420 komiksów (i sfilmuje proces jako dowód), a następnie zatrzyma je w bezpiecznym skarbcu 4K, startupie specjalizującym się w NFT wspieranych fizycznymi przedmiotami. Będzie również ograniczona liczba kopii dla każdej przedsprzedaży NFT, w której każdy właściciel kopii będzie mógł poprosić artystę o narysowanie konkretnego elementu.
O czym będzie seria komiksów?
Komiksy mają charakterystyczny klimat, szczególnie w przestrzeni NFT. Postacie posiadają mieszankę zabawnych elementów.
To poruszający dramat o dorastaniu. O sprzedawcy naparstków z małego miasteczka, który zostaje uwikłany w politycznie zabarwiony spisek szpiegowski obejmujący skradzioną bombę atomową, zdjęcie podpisane przez papieża i mężczyznę z głową lisa.
Innymi słowy, jest to absurdalne i chaotyczne. Fortier opisał ten twór jako „buntownicze bezprawie z dobrymi intencjami”, a ton jest „przesadzony” i „taki w stylu Looney Tunes”.
Ktoś, kto przeczytał pierwszy numer, opisał swoje doświadczenie jako „wyczerpujące” – zażartował.
Właściciele NFT zaniepokojeni
Opracowanie komiksu wokół NFT, które już powstały w ramach własności open source, oznacza również, że zespół kreatywny jest zmuszony budować coś nowego wokół postaci, do których inne osoby posiadają oryginalne NFT i do których mogą się przywiązać. Pojawienie się zapowiedzi komiksu już wywołało serię „niepokojących e-maili” od właścicieli NFT, przyznał Fortier.
Umieściliśmy pisarza i artystę w pokoju i powiedzieliśmy im: „Nie wchodźcie na Twittera. Nie wchodź w interakcje z ludźmi ”- wspomina.
Kiedy ludzie zaczną opowiadać się za tym, aby ich postać wyglądała w określony sposób lub zachowywała się w określony sposób, może to zaszkodzić procesowi twórczemu.
Komiksy otwarte na innych twórców
To ciekawy eksperyment i przypadek testowy dla modelu CC0. Nie tylko komiksy są oparte na postaciach z otwartego kodu źródłowego. Zespół udostępni także pliki graficzne społeczności, aby twórcy mogli tworzyć dowolne prace pochodne, które im się podobają.
Innymi słowy, jest to open source pod każdym względem. Jest również zaprezentowany w sposób, który może dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Zdaniem Fortiera daje to możliwość przyciągnięcia ludzi opowieścią – i potencjalnego wprowadzenia ich w elementy kryptowaluty, które pomogły ożywić tę przygodę.