Jeśli masz w swoim gronie podejrzliwego znajomego, albo Ty sam wciąż zastanawiasz się, czy kryptowaluty mają sens, to te dane powinny zmienić wasz pogląd na tę kwestię. Wielu ludzi wciąż kojarzy aktywa cyfrowe negatywnie. Jednak rzeczywistość dynamicznie się zmienia. Branża, nawet jeśli wciąż ma pewne niedociągnięcia, to coraz mocniej zaznacza swoją pozycję w szeroko rozumianym świecie finansów. Dowodzą tego najnowsze raporty dotyczące sektora kryptowalut.
Kryptowaluty mają się dobrze. Aktywność handlowa rośnie drugi miesiąc z rzędu
Chociaż ostatnie tygodnie na rynku aktywów cyfrowych upłynęły pod znakiem spadków, to kryptowaluty mają się całkiem dobrze. Najnowszy miesięczny raport CCData ujawnił, że scentralizowane giełdy kryptowalut odnotowały znaczny wzrost aktywności handlowej drugi miesiąc z rzędu. Całkowity wolumen obrotu kasowego i instrumentów pochodnych wzrósł w sierpniu o 5,38% i osiągnął 5,22 biliona dolarów.
Szczególnie dobre wyniki odnotowała platforma crypto.com, której wolumen obrotu wzrósł o ponad 38% do 95,6 miliarda dolarów. To najlepszy wynik od 2022 roku. Z kolei wolumen obrotu instrumentami pochodnymi osiągnął najwyższy w historii poziom 104 miliardów dolarów. Dobre wyniki osiągnął również Coinbase International. Wolumen obrotu instrumentami pochodnymi na platformie wzrósł o 106% do 58,2 miliarda dolarów.
Skromne wzrosty zanotowała też Chicago Mercantile Exchange (CME). Wolumen kontraktów terminowych CME na BTC wzrósł o 3,74% do 104 miliardów dolarów. Giełda zanotowała jednak spadek obrotu opcjami na BTC o 13,4%.
Analitycy oceniają, że za wzrost aktywności handlowej paradoksalnie odpowiada gorsza koniunktura na rynku. Wielu inwestorów obawia się, że ceny mogą spaść jeszcze bardziej i ulega presji sprzedaży.
Branża kryptowalut walczy o swoje
Raporty branżowe, które pojawiły się w ostatnim tygodniu, pokazują również, że kryptowaluty coraz bardziej dają o sobie znać politykom. Dane Social Capital Markets pokazują, że lobbing podmiotów, które reprezentują branżę kryptowalut, odnotował gigantyczny wzrost o 1386% od 2017 r. Działania podmiotów lobbujących są nakierowane przede wszystkim na to, aby wpłwać na politykę USA. Jak wynika z danych Social Capital Markets, w samym 2023 r. firmy z branży kryptowalut wydały rekordową kwotę 40,42 mln dolarów na lobbing.
Liderem pod względem wydatków na lobbing jest Apollo Global Management, który zainwestował w zeszłym roku 7,56 miliona dolarów w lobbing. Firma skorzystała łącznie z usług 104 lobbystów. Kolejne miejsce w tym zestawieniu zajmuje Managed Funds Association. Podmiot wydał 4,11 miliona dolarów na lobbystów. Ostatnie miejsce na podium zajmuje giełda kryptowalut Coinbase, która w zeszłym roku przeznaczyła 2,86 miliona dolarów na działania lobbingowe. Co ciekawe, licząc od 2017, Coinbase zwiększyła wydatki na lobbing aż o 3475%.
Ponadto dane Social Capital Markets pokazują, że prawie 60% całkowitych wydatków na lobbing wydanych w ciągu ostatnich siedmiu lat, przypada na lata 2022-2023. Analitycy oceniają, że główni gracze dostrzegają postępujący proces legislacyjny i starają się w ten sposób zając jak najlepsze miejsce przy stole, przy którym ustalane są reguły dla branży kryptograficznej.