Włoski producent samochodów luksusowych i sportowych Ferrari oraz japoński gigant motoryzacyjny Toyota stawiają odważnie kroki w sektorze krypto i technologii blockchain. Nowe decyzje dotyczą sfery biznesu i implementacji technologicznych i mają na celu sprostanie zmieniającym się wymaganiom rynku i klientów, a także przygotowanie się na „motoryzację przyszłości”. Bitcoin, Ethereum i kryptowaluty alternatywne zyskają?
Salony Ferrari zaakceptują kryptowaluty w Europie
Ferrari ogłosiło, że wzorem Tesli od końca lipca 2024 roku ich dealerzy w Europie będą przyjmować płatności w kryptowalutach. Decyzja ta jest kontynuacją udanej implementacji systemu płatności walutami cyfrowymi w Stanach Zjednoczonych, który działa już od mniej więcej roku.
W USA salony Ferrari akceptują już Bitcoina (BTC), Ethereum (ETH) oraz stablecoiny USDC od Circle w ramach współpracy z pośrednikiem płatności Bitpay. Teraz, aby zapewnić bezpieczeństwo transakcji w Europie, Ferrari będzie korzystać z usług różnych firm specjalizujących się w lokalnych i transgranicznych transakcjach kryptowalutowych. System umożliwi dealerom natychmiastową konwersję kryptowalut na tradycyjne „fiaty”, eliminując potrzebę aktywnego zarządzania cyfrowymi aktywami.
„Wejście na rynek europejski następuje po udanym uruchomieniu tego alternatywnego systemu płatności w USA. Ma to na celu pomoc dealerom w lepszym zaspokajaniu zmieniających się potrzeb klientów,” potwierdził przedstawiciel Ferrari w specjalnym oświadczeniu. Większość dealerów w regionie już przyjęła lub jest w trakcie przyjmowania nowego systemu płatności.
Toyota majstruje przy technologii Ethereum
Tymczasem japońska Toyota bada możliwości integracji rozwiązań technologii Ethereum w swoich pojazdach sprzedawanych na całym świecie. Firma planuje zaprojektować na blockchainie Vitalika Buterina tzw. 'Movement Oriented Account’ (MOA) wykorzystując standard ERC-4337, co ma na celu umożliwienie zachowania konta nawet w przypadku utraty klucza prywatnego. Projekt jest rozwijany w ramach kampanii „Mobility 3.0”, która ma zaoferować użytkownikom „światowy standard mobilności” w „motoryzacji przyszłości”.
Docelowo zespół odpowiedzialny za projekt, Toyota Blockchain Lab, chce rozwijać MOA w celu przygotowania technologii na przyszłość związaną z sektorem pojazdów autonomicznych (tych, które nie wymagają udziału kierowcy w dotarciu do celu – przyp. red.), aby podjąć wyzwanie rzucone m.in. przez Elona Muska i pojazdów Tesla, które tego typu rozwiązanie autopilota już oferują w swoich pojazdach jako podstawowy standard wyposażenia.
Badacze z pionu R&D Toyoty sygnalizują też, że są „otwarci na współpracę przy nowych propozycjach od społeczności Ethereum, w tym sugestie dotyczące standardu EIP-7702”.