Tesla wzięła udział w niedawno zakończonym, pilotażowym programie digitalizacji procesu zwalniania ładunków na statkach w chińskich strefach cargo.
Operator logistyczny CargoSmart ogłosił koniec programu pilotażowego na blockchainie, który miał usprawnić proces zwalniania ładunków statków morskich w Chinach. W projekcie trwającym od grudnia 2019 roku wziął również udział chiński przewoźnik COSCO oraz Shanghai International Port Group – operator portu. Tesla była ostatnim elementem układanki.
System, który powstał we współpracy powyższych podmiotów miał za zadanie odciążyć proces zwalniania ładunków (cargo) w portach od papierowej dokumentacji. Projekt pozwolił na prostą identyfikację odbiorcy ładunku i spedytora w porcie z przewoźnikiem przy użyciu blockchaina. Tesla odgrywała w tej całej operacji rolę klienta, który dzięki usprawnionemu systemowi, mógł szybciej odebrać swój załadunek z terminala portowego.
Zakończony pilot jest tylko częścią większej całości – Global Shipping Business Network (GSBN) – konsorcjum blockchainowego, które chce zdigitalizować łańcuch dostaw. Tym samym ma połączyć morskich przewoźników, operatorów logistycznych i operatorów w portach, spedytorów oraz agencje celne na jednej platformie.
Henry Huang, dyrektor Shanghai International Port Group (SIPG), mówi, że przeprowadzony projekt może zainteresować uczestników rynku z całego świata.
Pilotażowy program jest ważnym elementem na naszej drodze do elektronicznego, zaufanego i bezproblemowego procesu wymiany handlowej w szanghajskim porcie.
Pilot przebiegł pomyślnie, a więc konsorcjum jest już o krok bliżej do oficjalnego uruchomienia platformy zrzeszającej uczestników rynku cargo. W ten sposób frachtowce mogą udostępniać dane na temat transportowanej przesyłki do operatora terminala poprzez blockchain. Ponadto wypracowana platforma umożliwia ów operatorowi (SIPG) podgląd danych na temat listu przewozowego w celu szybszej realizacji dostaw zamówień dla odbiorców i ich spedytorów.
“Program przynosi znacznie korzyści nie tytko podczas procesu zwalniania ładunków w porcie, ale również na dalszym etapie łańcucha dostaw. Chodzi przede wszystkim o funkcjonowanie jednego prawdziwego źródła dokumentu dla wszystkich stron uczestniczących” – mówi Wu Yu, dyrektor generalny COSCO.