Amazon, gigant rynku e-commerce, planuje wejście na rynek tokenów niezamiennych (ang. NFT, non-fungible token – przyp. red.) poprzez uruchomienie własnej platformy NFT. Według źródeł platforma umożliwi klientom zakup cyfrowych przedmiotów kolekcjonerskich związanych z towarami fizycznymi, które zostaną dostarczone do drzwi klienta. Ruch Amazona ma miejsce w momencie, gdy rynek NFT odnotowuje odrodzenie popularności, a wolumeny transakcyjne przekroczyły 2 miliardy dolarów po raz pierwszy od maja 2022 roku.
Amazon wkracza do Web 3.0
Platforma NFT Amazona zostanie uruchomiona do maja 2023 roku i początkowo będzie dostępna tylko w Stanach Zjednoczonych. Planuje się stopniowe rozszerzanie jej na pozostałe regiony. Na platformie znajdzie się około piętnastu kolekcji dostępnych przez zakładkę „Amazon Digital Marketplace”.
Niewiele wiadomo o metodach płatności na platformie ani o integracjach z istniejącymi projektami kryptograficznymi. Firma podobno zamierza stworzyć swój własny blockchain, ale nie jest jeszcze jasne, czy zostanie to osiągnięte przez forka istniejącego protokołu.
Zobacz też: Binance uruchamia generator NFT oparty o sztuczną inteligencję
Jednym unikalnym aspektem wejścia Amazona na rynek NFT jest plan powiadomienia każdego klienta Amazon Prime w USA o swojej inicjatywie jak tylko zostanie ona uruchomiona. Taki ruch może potencjalnie wprowadzić miliony użytkowników do sektora NFT i jednocześnie nie trzeba ich będzie uczyć od początku obsługi skomplikowanej infrastruktury. Wielu obserwatorów rynku spekuluje, czy będzie to przełom czy jedynie krótkotrwałe narzędzie budowania rozgłosu wokół marki.
Jeden altcoin może szczególnie zyskać na integracji z Amazonem
Wejście Amazona do świata Web 3.0 to najprawdopodobniej byczy sygnał z dla jednej z wiodących sieci krypto, jako że należy spodziewać licznych integracji pomiędzy nią a gigantem e-commerce.
Avalanche (AVAX) może skorzystać na platformie Amazona dzięki istniejącemu partnerstwu z Amazon Web Services (AWS). Gigant mógłby użyć łańcucha bloków Avalanche do wybijania i obsługi nowych NFT. Te następnie byłyby sprzedawane bezpośrednio na stronie Amazona jako „cyfrowe przedmioty kolekcjonerskie” lub rozdawane jako część gier blockchainowych. Zwiększyłoby to popyt na tokeny AVAX, NFT stworzone na tej sieci i zapewniłoby znaczący impuls dla długoterminowych perspektyw wzrostu Avalanche.
Zobacz też: Kim była Ada Lovelace, patronka kryptowaluty Cardano?
Jeśli Amazon zdecyduje się wykorzystać istniejące partnerstwo z Avalanche do rozbudowy swojej platformy może to zachwiać równowagą sił na rynku NFT. Prawdopodobnie odbiłoby się to też negatywnie na perspektywach Solany i Ethereum. Ten ostatni posiada jednak przewagę w postaci bycia pionierem oraz fakt, że sektor NFT nie istnieje de facto bez projektu Vitalika Buterina.
Amazon najprawdopodobniej nie podejmie współpracy z ekosystemem Polygon z powodu partnerstwa tej sieci z firmą Meta. Byłby to cios dla MATIC, jako że jedną z głównych byczych narracji dla tej sieci jest fakt integracji z wiodącymi firmami spoza kryptowalutowego świata.
Może Cię zainteresować: