Mimo coraz szerszej adopcji zjawiska, jakim są kryptowaluty, wielu ich potencjalnych użytkowników w dalszym ciągu postrzega sektor krypto za zbyt techniczny oraz zbyt skomplikowany.
Z badania przeprowadzonego w sierpniu br. przez australijską giełdę kryptowalut Swyftx wynika, że 43 proc. z 2229 respondentów ankiety nigdy nie korzystało z kryptowalut z powodu niepewności co do ich działania. Dla porównania, w badaniu Crypto Literacy Survey z 2023 r. 28 proc. z 3000 globalnych respondentów wyraziło te same obawy. Nie inaczej jest w Wielkiej Brytanii – badania przeprowadzone przez brytyjski Financial Conduct Authority w 2023 r. wykazały, że 30 proc. z 2337 uczestników podało brak zrozumienia jako główny powód, dla którego unikają kryptowalut.
Kryptowaluty odstraszają?
Lance Morginn, prezes Blockchain Intelligence Group, firmy specjalizującej się w analityce i zarządzaniu ryzykiem rynkowym, uważa, że rynek kryptowalut może odstraszyć ludzi nieznaną im terminologią. – Na pierwszy rzut oka może wydawać się zbyt techniczny i nieistotny dla tradycyjnych pieniędzy. Słowa takie jak blockchain, tokeny i technologia mogą prowadzić do poczucia onieśmielenia, zniechęcając ludzi do sprawdzania kryptowalut – powiedział Morginn.
Pomimo tych wyzwań, widać pewne oznaki postępu. W swoim piątym rocznym globalnym indeksie adopcji kryptowalut Chainalysis, firma analityczna zajmująca się blockchainem, poinformowała , że uruchomienie spotowych funduszy giełdowych Bitcoin (ETF) w Stanach Zjednoczonych w styczniu 2024 r. doprowadziło do znacznego wzrostu adopcji krypto w ciągu roku. Wspomniane rozwiązanie pozwala to inwestorom kupować i sprzedawać określone rodzaje udziałów ETF po cenach rynkowych na giełdach papierów wartościowych bez konieczności posiadania rozległej wiedzy technicznej.
Morginn podkreśla też znaczenie koncentracji branży na ułatwieniu nowym użytkownikom rozpoczęcia działalności. jego zdaniem sektor kryptowalut musi „rozgrzać” użytkowników i opracować czytelne materiały edukacyjne oraz przyjazne dla użytkownika interfejsy, aby pomóc ludziom w lepszym zaznajomieniu się z kryptowalutami. – Gdy branża zajmie się kwestiami złożoności, kryptowaluty i aktywa cyfrowe dotrą do szerszego grona odbiorców – zapewnia biznesmen.
Kolejnym poważnym wyzwaniem dla użytkowników jest zarządzanie przechowywaniem i bezpieczeństwem zasobów cyfrowych. Kadan Stadelmann, dyrektor ds. technologii w Komodo Platform, zwraca uwagę na potrzebę bardziej przejrzystej edukacji. Ostrzega, że zbyt złożone systemy bezpieczeństwa popychają użytkowników w kierunku giełd powierniczych, podważając podstawowy cel Bitcoina, jakim jest decentralizacja. Z kolei Alicia Kao, dyrektor zarządzająca na giełdzie kryptowalut KuCoin, potwierdza, że branża dąży do uczynienia kryptowalut bardziej dostępnymi dla ogółu społeczeństwa. Jak podkreśliła, szczególne znaczenia powinno mieć równoważenie innowacji z prostotą, która obejmuje rozbijanie złożonych pomysłów, tworzenie łatwych w użyciu platform i oferowanie dokładnych narzędzi edukacyjnych, aby pomóc użytkownikom lepiej zrozumieć tę technologię.
Pora na zmiany
Phillip Lord, prezes kryptowalutowej aplikacji płatniczej Oobit, zwraca z kolei uwagę na konieczność zmiany percepcji. – Kryptowaluty nie powinny wydawać się obcą koncepcją – powinny być tak proste i intuicyjne w użyciu, jak każde inne aktywa finansowe, i naturalnie integrować się z codziennym życiem użytkowników bez konieczności intensywnej edukacji – powiedział.
Dodajmy, że raport z ankiety Web3Auth z lutego 2024 r., w którym zebrano odpowiedzi od 3 378 użytkowników Web3, programistów i decydentów na całym świecie, potwierdził, że krzywa uczenia się i złożoność pozostają wśród pięciu najważniejszych powodów unikania technologii kryptograficznej.