W ostatnich latach winiarstwo w Polsce dynamicznie się rozwija, a liczba winnic i jakość produkowanego trunku, jakim jest wino, stale rośnie.
Jakub Jakubczak, analityk sektora food and agri banku BNP Paribas ocenia, że w Polsce liczba osób pijących alkohol maleje, co widać zwłaszcza wśród młodych ludzi. Ale uwaga – jednocześnie rośnie moda na spożywanie produktów premium.
Odchodzimy od „siermiężnych” alkoholi
Polacy coraz częściej zamiast taniego piwa wybierają piwa kraftowe. Rzadziej kupuje się też wódkę – zamiast niej wybieramy whisky, brandy czy koniaki. W przypadku wina, konsumenci coraz częściej sięgają po lepsze trunki z mniejszych winnic zamiast tanich win koncernowych.
Z analiz firmy Nielsen wynika, że wskazują, że w ostatnich dwóch latach najszybciej rozwijał się rynek win premium, które kosztują od 30 do 49 zł za butelkę.
Polskie wina kosztują zazwyczaj ponad 20 zł za butelkę. Ale, jak podkreśla Jakubczak, ich eksport napotyka dwie główne przeszkody: silną konkurencję i niski wolumen produkcyjny. Dlatego też należałoby w pierwszej kolejnosci skupić się na rozwijaniu rynku lokalnego, a następnie myśleć o eksporcie. Jakubczak zwraca też uwagę na enoturystykę, zwaną też turystyką winiarską. Obejmuje ona degustację, konsumpcję lub zakup wina, często u źródła lub w jego pobliżu. Wraz z popularyzacją polskiego wina, ta forma spędzania wolnego czasu także zyska na popularności.
Zdaniem Sławomira Sochaja, eksperta zajmującego się winami, choć konsumpcja wina w Polsce nie dorówna poziomowi francuskiemu, lokalni konsumenci będą kierować się chęcią odkrywania nowości. Jak zauważa, ocieplający się klimat sprawia, że wina z regionów takich jak Francja stają się coraz mocniejsze. Trend odchodzenia od mocnych win na rzecz delikatniejszych może sprzyjać winnicom w chłodniejszych regionach.
Jak się okazuje, polskie wino na zagranicznych rynkach jest postrzegane jako „egzotyczna ciekawostka” – a to może mieć dla jego promocji niebagatelne znaczenie. Konsumenci chętnie degustują bowiem szczepy i wina z nieznanych regionów. Widać na już na rynku brytyjskim, gdzie polskie wino pojawia się w restauracjach i sklepach.
Wino i winnice w Polsce
Produkcja wina w Polsce koncentruje się głównie w kilku regionach o sprzyjających warunkach klimatycznych i glebowych. Do najważniejszych z nich należą: Małopolska (region wokół Krakowa, Tarnowa i Nowego Sącza to jeden z najstarszych regionów winiarskich w Polsce), Dolny Śląsk (okolice Zielonej Góry i Wrocławia; Zielona Góra jest historycznym centrum polskiego winiarstwa), Podkarpacie (obszar wokół Jasła, Krosna i Rzeszowa odnotował znaczący rozwój winiarstwa w ostatnich latach), Lubuskie (region w okolicach Zielonej Góry, który ma długą tradycję winiarską sięgającą czasów średniowiecza), Wielkopolska (region wokół Poznania), Świętokrzyskie (obszar wokół Sandomierza), czy Pomorze Zachodnie (region wokół Szczecina). Każdy z tych regionów ma swoje specyficzne warunki klimatyczne i glebowe, które wpływają na charakter lokalnych win.