Chiński producent samochodów elektrycznych BYD w ostatnim kwartale po raz pierwszy zanotował wyższe przychody niż Tesla. W okresie od lipca do września 2024 roku BYD zaliczył wynik na poziomie ponad 200 miliardów juanów (ok. 28,2 miliarda dolarów). Stanowi to wzrost o 24% rok do roku. W tym samym czasie Tesla, choć nadal jest liderem pod względem globalnej sprzedaży pojazdów elektrycznych (EV), osiągnęła kwartalne przychody w wysokości 25,2 miliarda dolarów. To pierwszy raz, kiedy chiński producent wyprzedził Teslę pod względem przychodów, co pokazuje, jak dynamicznie rozwija się branża motoryzacyjna w Państwie Środka.
Chińskie dotacje jako motor napędowy sprzedaży BYD
Sukces BYD w dużej mierze można przypisać chińskim dotacjom mającym na celu przyspieszenie transformacji energetycznej i modernizację rynku motoryzacyjnego. Aby zachęcić konsumentów do zamiany swoich samochodów na bardziej ekologiczne pojazdy elektryczne lub hybrydowe, rząd chiński oferuje dotacje. Konsument dostaje około 2800 dolarów na każdy stary samochód oddany w zamian za zakup nowego pojazdu ekologicznego. W zeszłym tygodniu zarejestrowano aż 1,57 miliona wniosków o dotacje, co pokazuje, jak istotne jest to wsparcie dla dalszego wzrostu rynku EV w Chinach.
BYD, podobnie jak inne chińskie firmy produkujące samochody elektryczne, korzysta z tych dotacji, aby napędzać sprzedaż na rynku krajowym. Wrzesień był pod tym względem rekordowy. Przy wysokiej podaży i wspierającym ekosystemie, BYD nie tylko rośnie wewnętrznie, ale również próbuje wyjść poza granice Chin.
Napięcia handlowe z Europą i Ameryką Północną
Za granicą nie jest jednak tak łatwo. Chińscy producenci EV spotykają się z coraz większym oporem za granicą. Ekspansja nie jest dobrze przyjmowana w Europie i Ameryce Północnej, gdzie obawiają się o przyszłość lokalnych producentów. Na początku tego tygodnia Unia Europejska nałożyła cła antydumpingowe sięgające aż 45,3% na importowane z Chin samochody elektryczne.
Europejskie cła to niejedyny przykład odpowiedzi Zachodu. Stany Zjednoczone i Kanada poszły dalej, nakładając na chińskie samochody elektryczne 100% podatku.
Przyszłość BYD i wyzwania związane z eksportem
BYD, wspierany przez chińskie dotacje, ma przed sobą perspektywy dalszego wzrostu na krajowym rynku. Niemniej jednak, ekspansja na rynki zachodnie może być trudniejsza. Z jednej strony, rząd chiński stara się wykorzystać rozwój technologii wysokich do wsparcia słabnącej gospodarki, a z drugiej – takie działania wywołują reakcje obronne w innych krajach. Przykładem tego jest właśnie wprowadzenie ceł, które mogą skutecznie zahamować napływ chińskich pojazdów elektrycznych do Europy i Ameryki Północnej.
Pomimo tych trudności, BYD nie zwalnia tempa. Rekordowe wyniki sprzedaży i wzrost przychodów mogą sugerować, że zaczną coraz bardziej panoszyć się na obcych rynkach. Nawet jeśli ekspansja w niektórych regionach będzie bardziej wymagająca.