Należąca do Elona Muska firma Tesla zamierza wycofać z amerykańskiego rynku większość Cybertrucków.
Powodem, dla którego podjęto tę decyzję, są opóźnione obrazy z kamery cofania, które mogą pogorszyć widoczność kierowcy i zwiększyć ryzyko kolizji.
Tesla musiała podjąć trudną decyzję
Wiadomo już, że z rynku zostanie wycofanych 27 tys. egzemplarzy tego typu samochodów. Dodajmy, że fizyczne wycofanie pojazdów, dość częste w przypadku nowych modeli, jest zjawiskiem nietypowym dla Tesli, której problemy są zwykle rozwiązywane poprzez bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania.
Sam problem jest dość złożony. Jak się okazuje, system Cybertruck w pojazdach dotkniętych usterką może nie zakończyć procesu wyłączania przed wydaniem polecenia uruchomienia. To zaś co powoduje opóźnienie w wyświetlaniu obrazu z tyłu pojazdu. Obraz może nie pojawiać się w ciągu dwóch sekund od przestawienia biegu pojazdu na wsteczny, zaś wyświetlacz kamery cofania może wydawać się pusty przez maksymalnie sześć do ośmiu sekund, gdy pojazd zostanie cofnięty.
To nie pierwszy przypadek, kiedy Tesla ma problem z Cybertruckami. W czerwcu br. firma podjęła decyzję o wycofaniu większości aut tego modelu w Stanach Zjednoczonych z powodu problemów z wycieraczkami przedniej szyby i wykończeniem zewnętrznym. – Awarie silnika wycieraczek nie powinny być zaskoczeniem – mówił wówczas Sam Abuelsamid, analityk w firmie Guidehouse Insights. – Jest to największa pojedyncza wycieraczka, jaką kiedykolwiek zastosowano w lekkim pojeździe z ostrzem o długości (1,22 metra). To wyjątkowo długie ramię dźwigni wywiera duży nacisk na silnik i od początku produkcji pojawiło się wiele niepotwierdzonych doniesień o awariach – powiedział, dodając, że ogólna jakość wykonania Cybertrucków jest »dość słaba.
Wielkie ambicje
Cybertruck – popularny pickup segmentu E – jest odpowiedzią Elona Muska na głosy krytyków, którzy twierdzili, że Tesla musi odświeżyć swoją starzejącą się linię, ponieważ popyt na pojazdy elektryczne spadł. Producent pojazdów stopniowo wprowadzał nowe modele Cybertrucka na rynek, ponieważ wysokie stopy procentowe skutkowały mniejszym zainteresowaniem modelem, zaś konkurencyjne względem Tesli firmy w Chinach zaczęły tworzyć tańsze samochody elektryczne.
Po przedstawieniu prototypu auta w grudniu 2023 roku samochód przeszedł istotne modyfikacje. Zmieniono w nim kształt reflektorów, zwiększono zderzaki, dodano lusterka boczne i zrezygnowano z niektórych elementów oświetlenia. Gabaryty pojazdu również uległy zmianie, co wpłynęło na proporcje nadwozia. Wnętrze również przeszło metamorfozę. Zrezygnowano z nietypowego układu siedzeń na rzecz konwencjonalnego 2+3. Kierownica przybrała bardziej konwencjonalny kształt, a centralny ekran pełni funkcję zarówno zegarów, jak i systemu multimedialnego.
W swoich wcześniejszych wypowiedziach Elon Musk zapowiadał, że Tesla zamierza produkować 200 tys. Cybertrucków rocznie. Wcześniej przedsiębiorstwo deklarowało, że jest w stanie produkować ponad 125 tys. cybertrucków rocznie, a Musk pozwolił sobie nawet na stwierdzenie, że istnieje możliwość, aby zwiększyć tę liczbę do 250 tys. w 2025 roku.
Recall to nie wycofanie tylko akcja serwisowa. Poza tym Tesla to zrobi updatem softu, nikt nie będzie musiał jechać do serwisu.