Tesla traci pierwsze miejsce na świecie. Chiński gigant deklasuje pod każdym względem

Tesla traci pierwsze miejsce na świecie. Chiński gigant deklasuje pod każdym względem

Jeszcze kilka lat temu BYD kojarzył się głównie z chińską alternatywą dla Toyoty. Dziś? To globalny gigant, który właśnie wyprzedził Teslę pod względem przychodów. W 2024 roku firma z Shenzhen wykręciła 777 miliardów juanów, czyli 107 miliardów dolarów, co stanowi wzrost o 29% rok do roku. Dla porównania – Tesla Elona Muska zamknęła rok z wynikiem 97,7 miliarda. Różnica jest więc przepotężna. A to nie koniec ekspansji chińskiego producenta, który ma jeszcze kilka silnych kart na ręku.

BYD przegania Teslę i rzuca kolejne wyzwanie – nowy model tańszy o połowę

Klucz do sukcesu BYD? Nie tylko elektryki, ale też hybrydy. Podczas gdy Tesla sprzedała w 2024 roku 1,79 miliona aut elektrycznych, BYD – 1,76 mln. Różnica symboliczna. Ale jeśli dorzucimy do tego hybrydy, Chińczycy sprzedali aż 4,3 miliona pojazdów.

W niedzielę BYD dołożył jeszcze jedno uderzenie – zapowiedział Qin L, nowy model w cenie 119 800 juanów (ok. 16 700 dolarów). Dla porównania: podstawowy Model 3 od Tesli w Chinach kosztuje 235 500 juanów. Różnica? Prawie 50%. Przy rosnących problemach gospodarczych w Państwie Środka, cięciach wydatków i spadającej sile nabywczej konsumentów – to może być gamechanger.

To nie koniec. BYD ogłosił też przełomową technologię ładowania – pełne naładowanie w 5 minut. Dla porównania: Tesla ze swoim Superchargerem potrzebuje ok. 15 minut. A jakby tego było mało, firma wprowadza za darmo do wszystkich modeli swój system wspomagania kierowcy „God’s Eye”. Autonomiczne bajery bez dopłaty? Elon, bierz przykład.

fot. X / @FilterCoffeeHQ

Tesla w tarapatach – nie tylko przez technologię

Podczas gdy BYD pnie się w górę, Tesla coraz bardziej grzęźnie w kontrowersjach. Udziały firmy poleciały w dół po serii skandali, związanych m.in. z nominacją Muska na szefa „Department for Government Efficiency” w administracji Trumpa. Dodajmy do tego wsparcie dla AfD w Niemczech, komentarze polityczne w stronę brytyjskiego premiera Keira Starmera i… robi się niezręcznie.

Tymczasem BYD, wspierany m.in. przez samego Warrena Buffetta, notuje wzrost wartości akcji o ponad 50% tylko w tym roku.

Chińscy producenci nadal są celem ceł i restrykcji w USA i UE. Ale wygląda na to, że mimo przeszkód, ich ofensywa na rynku EV dopiero się rozkręca. Tesla ma konkurencję. I to taką, której nie da się zignorować.

Komentarze (0)
Dodaj komentarz