Sztuczna inteligencja ma pojawić się w redakcji jednego z najlepiej sprzedających się tabloidów w Europie, ale tylko po to, by wspierać pracę dziennikarską, a nie ją zastępować.
Jak donosi brytyjski dziennik „The Guardian”, wydawca „Bild”, firma Axel Springer SE, planuje zastąpić szereg stanowisk redakcyjnych technologią AI. Jednak dyrektor ds. komunikacji Grupy Bild, Christian Senft, oświadczył, że te doniesienia są fałszywe. – Przy naszych obecnych środkach nie mamy zamiaru zastępować dziennikarstwa sztuczną inteligencją – zapewnia.
Cięcie etatów jest konieczne
Senft wyjaśnił, że opublikowane ogłoszenie dotyczyło programu restrukturyzacji regionalnych wydań gazet. Do końca 2023 r. Axel Springer SE ma zamknąć 6 z 18 wydań regionalnych oraz 10 z 15 biur regionalnych. Wiele funkcji, które dotychczas pełniły oddziały, zostanie przeniesionych centralnie do Berlina. – Dlatego te zadania, takie jak sekretariaty i produkcja zdjęć, nie są już potrzebne w regionach – powiedział Senft. Jednocześnie podkreślił, że redukcje zatrudnienia nie mają nic wspólnego ze sztuczną inteligencją.
Senft potwierdził, że działania przedsiębiorstwa wpłyną na część pracowników. Nie wiadomo dokładnie na ilu, ale nieoficjalnie mówi się o „niskiej, trzycyfrowej liczbie”. Przedstawiciel Grupy Bild wyjaśnił również, że firma będzie w coraz większym stopniu wykorzystywać sztuczną inteligencję do wspierania pracy dziennikarskiej. – Aby to osiągnąć podchodzimy do tematu z otwartym umysłem i obecnie mamy wiele inicjatyw, w ramach których badamy obszary zastosowania sztucznej inteligencji dla naszych marek dziennikarskich, zarówno w procesach produkcyjnych redakcji, jak i w odniesieniu do doświadczeń czytelników – dodał.
Zobacz też: Komu przeszkadza sztuczna inteligencja?
Sztuczna inteligencja? Tak, ale dziennikarze są niezbędni
Zdaniem Senfta wykorzystanie sztucznej inteligencji stwarza redaktorom i reporterom więcej czasu i przestrzeni na dziennikarską kreatywność. – Wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia ze wsparciem AI, dziennikarz Axel Springer zawsze musi sprawdzić i jeszcze raz sprawdzić ostateczny efekt – powiedział.
Popularny tabloid „Bild” został założony w czerwcu 1952 roku. W latach 80-tych sprzedawał się w nakładzie ponad pięciu milionów egzemplarzy dziennie. Do 2010 r. nakład gazety spadł do 3,55 miliona, zaś od 2022 r. sprzedaje się nieco ponad 1 milion egzemplarzy czasopisma.
Może Cię zainteresować: