Należąca do Elona Muska firma Tesla zwiększyła swój udział w rynku w Szwecji w 2024 r. pomimo konfliktu pracowniczego, który trwa już prawie rok.
Z najnowszych danych dotyczących sprzedaży samochodów wynika, że w w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2024 roku Tesla sprzedała w Szwecji łącznie 16 478 samochodów, co stanowi wzrost o 1 proc. w porównaniu z tym samym okresem w 2023 r. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorstwu udało się zwiększyć ogólny udział w rynku produkcji samochodów do 8,5 proc. Jak wynika z danych opublikowanych przez Mobility Sweden, rok wcześniej sprzedaż aut oscylowała na poziomie 7,8 proc.
Strajk, czyli o co tak naprawdę poszło?
Amerykańska firma kierowana przez miliardera Elona Muska znajduje się w centrum sporu w Szwecji z powodu odmowy podpisania układu zbiorowego pracy, a tym samym umożliwienia związkowi zawodowemu IF Metall prowadzenia negocjacji w imieniu pracowników. Konflikt rozpoczął się, gdy grupa mechaników Tesli rozpoczęła strajk pod koniec października 2023 r. Od tego czasu ponad 12 związków zawodowych poparło działania pracowników Tesli.
W dniu wczorajszym do sporu dołączyli przedstawiciele związku zawodowego Vision. Ogłosilii oni, że około 40 strajkujących osób w miejskim zakładzie energetycznym w Göteborgu przestanie obsługiwać punkty ładowania Tesli, chyba że konflikt zostanie rozwiązany do 10 października.
Tymczasem Tesla twierdzi, że oferuje równie dobre lub co najmniej lepsze warunki niż te, których żąda związek zawodowy. Firmie udało się również znaleźć rozwiązanie problemu – przedsiębiorstwo zdecydowało się na zatrudnienie pracowników spoza związku.
Podczas gdy pracownicy portowi w całym regionie nordyckim starali się uniemożliwić Tesli transport samochodów do Szwecji przez ich kraje, szwedzki związek transportowy poinformował, że firma ominęła blokadę, przywożąc samochody ciężarówkami lub pociągiem.
Dlaczego Tesla stawia na Szwecję?
Szwecja jest ważna dla Tesli z kilku strategicznych powodów. Po pierwsze jest to jeden ze światowych liderów w dziedzinie energii odnawialnej, z silnym naciskiem na zrównoważony rozwój. Około 54 proc, energii w Szwecji pochodzi ze źródeł odnawialnych, takich jak energia wodna i wiatrowa, co jest zgodne z misją Tesli, aby przyspieszyć przejście świata na zrównoważoną energię. To sprawia, że Szwecja jest idealnym rynkiem dla pojazdów elektrycznych (EV) Tesli i produktów energii odnawialnej, takich jak panele słoneczne i systemy magazynowania baterii.
Ponadto Szwecja ma jeden z najwyższych wskaźników adopcji pojazdów elektrycznych w Europie, dzięki zachętom rządowym, strefom niskiej emisji w miastach i rosnącej świadomości ekologicznej społeczeństwa. Tesla korzysta z rosnącej bazy klientów i infrastruktury wspierającej pojazdy elektryczne, w tym powszechnej sieci ładowania. Szwecja mocno zainwestowała w infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych i posiada wiele publicznych i prywatnych stacji ładowania w całym kraju.
Warto też zwrócić uwagę, że Szwecja jest bogata w zasoby naturalne, takie jak ruda żelaza, która jest ważna dla produkcji kluczowych komponentów, takich jak baterie. Ponieważ Tesla skaluje swoje gigafabryki, w tym produkcję baterii, pozyskiwanie materiałów ze Szwecji może okazać się korzystne dla zapewnienia stabilnego i zrównoważonego łańcucha dostaw.