Kwestia budowy Centralnego Portu Lotniczego w Baranowie wciąż pozostaje otwarta i jest szeroko dyskutowana. Właściwie nie ma dni, by nie pojawił się jakiś komentarz w tym temacie. Ostatnie dni przyniosły kolejne ważne głosy dotyczące CPK. W TVP Info odbyła się nawet debata, którą eksperci skrytykowali za stronniczość. W rozmowie z RMF FM Konrad Frysztak wiceprzewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej również niezbyt przychylnie wypowiadał się na temat projektu.
CPK w Baranowie wyrządzi krzywdę wielu ludziom?
Do tej pory politycy koalicji, która stworzyła nowy rząd, byli raczej ostrożni w swoich opiniach dotyczących przyszłości budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednak obserwując bieżące wypowiedzi, można zauważyć, że coraz częściej mają one charakter negatywny. Konrad Frysztak wiceprzewodniczący klubu Koalicji Obywatelskie rozmowie z RMF FM z 15 stycznia powiedział: Powiedzmy sobie wprost. Utworzenie CPK w Baranowie, to jest po pierwsze krzywda wielu ludzi, którzy mają tam swoje gospodarki.
Dalej polityk przedstawił swoją wizję dotyczącą transportu i jego skomunikowania: Na pytanie, czy jestem za CPK jestem gotów odpowiedzieć „tak” pod warunkiem, że jest to „triport”: Warszawa-Radom, Warszawa-Chopin i Warszawa-Modlin. Te trzy lotniska dobrze skomunikowane, trasy ekspresowe, linie kolejowe.
Grzegorz Sroczyński prowadzący rozmowę zasugerował, że jest wielu apolitycznych ekspertów, którzy mają mnóstwo argumentów za budową Centralnego Portu Komunikacyjnego i przekonują, że projekt leży w interesie Polski. Polityk KO odpowiedział: Jest jeszcze więcej argumentów przeciwnych, które mówią, że to nie jest potrzebne, że przepustowość Chopina jest jeszcze bardzo duża.
Debata o Centralnym Porcie Komunikacyjnym w TVP Info jednostronna?
Wielu ekspertów i obserwatorów wiązało spore nadzieje z debatą na temat CPK, która odbyła się w TVP Info. Dyskusja, która odbyła się w studiu telewizyjnym, spotkała się jednak z falą negatywnych komentarzy oraz zarzutami o jednostronność. Eksperci, widzowie, a nawet niektórzy dziennikarze ocenili sposób prowadzenia debaty bardzo nisko.
Maciej Wilk były prezes PLL LOT, aktualnie dyrektor operacyjny w liniach lotniczych Flair w Kanadzie, na koniec debaty powiedział: Jestem zawiedziony tą debatą, gdyż tutaj padają z każdej strony kwestie: „megalomania”, „duoporty” – to są brednie, absolutnie. Chętnie wytłumaczę to w debacie, w której będę miał więcej niż cztery minuty.
Patryk Słowik dziennikarz Wirtualnej Polski na X (dawniej Twitter) również negatywnie ocenił przebieg debaty: Przez kilkanaście minut w TVP Info o tym, że pomysł budowy CPK beznadziejny – wszystko złe. […] Prowadzący rozmowę nie tyle pyta, co podprowadza narrację, że ogólnie CPK to tragedia.
NIK mocno krytykuje projekt CPK
Postępy w budowie oraz aktualny stan inwestycji CPK były przedmiotem kontroli przeprowadzonej przez NIK. Według kontrolerów NIK koncepcja CPK nie przedstawia pełnego uzasadnienia biznesowego. Skrytykowano również zbyt ogólny charakter harmonogramu, przez co w ocenie NIK-u może dojść do znacznych opóźnień w realizacji inwestycji. Ponadto NIK zarzucił, że konieczne jest przeprowadzenie rzetelnej analizy kosztów i korzyści.
NIK wskazał również możliwe zagrożenia dla CPK. Jednym z nich jest: ryzyko niezapewnienia finansowania w przyszłości części przedsięwzięć zaplanowanych w dalszych etapach inwestycji (ze względu na nieopracowanie planu finansowego Programu CPK, który wskazałby źródła finansowania wszystkich przedsięwzięć w całym okresie realizacji inwestycji).
Może Cię zainteresować: