Ostatnie miesiące są trudne dla przedsiębiorców w Polsce. Okazuje się, że kryzys wykańcza nie tylko rodzime firmy, ale również te zagraniczne, które działają na wyjątkowo dogodny warunkach. Mimo tych sprzyjających warunkach w ostatnich miesiącach kilka dużych firm niemieckich ogłosiło upadłość i zakończyła działalność w Polsce. Za chwilę może do nich dołączyć znana francuska sieć hipermarketów. Chodzi o Carrefour, który rozważa sprzedaż 800 sklepów i 40 innych placówek należących do sieci.
Carrefour gotowy sprzedać ponad 800 sklepów w Polsce
Sytuacja gospodarcza jest wyjątkowo trudna dla małych przedsiębiorców, ale jak się okazji, międzynarodowi giganci również mają spore kłopoty. Znana francuska sieć hipermarketów Carrefour, która działa w Polsce od lat, rozważa sprzedaż swoich placówek.
Za pośrednictwem JP Morgan, który uruchomił już „data room”, który umożliwia wgląd w kluczowe dane finansowe firmy potencjalnym kupującym. Carrefour ma obecnie na terenie Polski blisko 800 sklepów, a także 40 centrów handlowych. W ostatnim czasie liczba sklepów sieci w Polsce zaczęła spadać, co już było sygnałem pojawiających się kłopotów.
Trudną sytuację giganta potwierdzają wyniki finansowe, z których wynika, że w 2024 roku sieć zanotowała stratę netto na poziomie 53,6 mln zł. Ponadto już w pierwszym półroczu 2025 roku strata giganta w ujęciu globalnym wyniosła 361 mln euro. To pokazuje, że problemy są nie tylko na polskim rynku.
Podatki szokująco niskie, a mimo to kryzys
Sytuacja nad Wisłą jest o tyle trudna, że w ostatnim czasie konkurencja rośnie, a trzech głównych graczy, czyli Lidl, Biedronka i Dino generują coraz większą przewagę. Mimo wszystko decyzja o rezygnacji z działalności w Polsce zaskakuje, jeśli weźmiemy pod uwagę kwestię podatków.
Od kilku lat eksperci i komentatorzy coraz głośniej mówią o rażących lukach w polskim systemie podatków, dzięki którym zagraniczne firmy unikają płacenia podatków w Polsce. Chodzi głównie o podatek CIT. Jeśli spojrzymy na Carrefour, to wygląda na to, że francuska spółka również chętnie korzystała z tych luk.
Z danych za ostatnie lata wynika, że gigant odprowadził zaledwie 0,18% swoich obrotów w ramach podatku CIT. To dużo mniej nawet od średniej 1,1%, które przeciętnie płaci zagraniczna firma w Polsce.
Nie tylko francuskie firmy zwijają interes w Polsce
Choć przypadek Carrefour jest jednym z najgłośniejszych, to w ostatnich miesiącach były kilka innych przypadków wycofania się z polskiego rynku przez zagraniczne firmy. Tego typu przypadki dotyczyły głównie niemieckich firm, które mają coraz większe problemy na własnym podwórku i są zmuszone zamykać zagraniczne oddziały.
Kilka tygodni temu upadłość ogłosił Wechsler Feinfisch, producent wędzonych ryb i owoców morza z siedzibą w Erftstadt. Po zmianie właściciela w 2024 roku firma miała problemy finansowe, które zmusiły ją do zamknięcia zakładów w Polsce pod koniec listopada ubiegłego roku. Ten ruch zmusił firmę do reorganizacji łańcucha dostaw.
W pierwszej połowie roku firma Henkel zamknęła fabrykę w Raciborzu. Pracę straciło około 159 osób. Jako przyczynę zamknięcia Niemcy wskazali zmiany w popycie oraz konieczność restrukturyzacji.