Według najnowszego badania analityków JP Morgan większość liderów małych i średnich firm amerykańskich przewiduje recesję w 2023 roku (JPMorgan Chase’s 2023 annual Business Leaders Outlook). W sumie 65% firm średniej wielkości i 61% małych firm spodziewa się recesji w nadchodzącym roku. Zwiększone oczekiwania dotyczące recesji pojawiają się w momencie, gdy firmy w całych Stanach szukają sposobu na walkę z inflacją. Czego możemy jeszcze dowiedzieć się z ankiety?
- Prawie wszystkie firmy średniej wielkości (91%) doświadczają problemów związanych z inflacją.
- 45% małych firm wymienia inflację jako główne wyzwanie w nadchodzącym roku
Inflacja małe i średnie przedsiębiorstwa zostały zmuszone do ponownej oceny polityki cenowej, zaopatrzenia w materiały i prowadzenia działalności.
- 83% firm średniej wielkości przeniosło przynajmniej część zwiększonych kosztów na konsumentów i nabywców. Jednocześnie 68% małych firm podniosło ceny dla wybranych lub wszystkich produktów i usług;
- Rosnące wydatki biznesowe: 94% małych firm twierdzi, że inflacja wpłynęła na wydatki, a 38% zauważa, że wydatki wzrosły o więcej niż 11% (!). Główne czynniki wpływające na koszty zarówno małych, jak i średnich firm to wzrosty wynagrodzeń i koszty świadczeń związane z zatrudnieniem i utrzymaniem pracowników, spedycja oraz inne wydatki związane z łańcuchem dostaw, w tym koszty oczywiście koszty;
- 82% średnich firm będzie nadal podnosić ceny, aby zmniejszyć koszty, podczas gdy większość małych firm oczekuje, że wyższe koszty pracy, czynszów, wysyłki i materiałów znacząco spadną w 2023 roku.
„Inflacja była trudnym wiatrem głównym wpływającym na biznesy każdej wielkości, we wszystkich branżach” wskazała Ginger Chambless, szefowa działu badań JPMorgan Chase Commercial Banking. Dodała: „Chociaż widzieliśmy pewne zachęcające sygnały, że inflacja zaczęła się zmniejszać i powinna się ochłodzić w 2023 roku, firmy mogą nadal będą chciały rozważyć dostosowanie strategii, cen lub asortymentu produktów, aby pomóc przetrwać burzę w najbliższym czasie”.
Mieszane poglądy gospodarcze
Co ciekawe pomimo powszechnej zgody co do recesji w 2023 roku, małe firmy pozostają bardziej optymistyczne w swoich prognozach gospodarczych niż liderzy firm średniej wielkości, którzy
którzy w porównaniu z tym okresem w zeszłym roku wyrażają zdecydowanie bardziej negatywne opinie.
- Optymizm średnich firm w odniesieniu do gospodarki światowej spadł do 8% z 34% rok temu. Liczba optymistów widzących rozwój krajowej gospodarki USA spadła do 22% z 50% na początku 2022 roku
- Z drugiej strony, prawie połowa małych firm, które zwykle rzadziej mają ekspozycję na rynki krajowe i międzynarodowe, wyraziła optymizm co do gospodarki USA oraz koniunktury globalnej na poziomie odpowiednio 49% i 45%, co jest zbliżone do zeszłorocznych nastrojów (zaskakujący wynik)
Oczekiwania dotyczące przychodów
- 72% małych firm i 66% średnich firm wyraża optymizm odnośnie dalszych wyników swojej firmy;
- Ponad dwie trzecie (69%) małych firm spodziewa się wzrostu przychodów i sprzedaży w nadchodzącym roku, a 65% firm średniej wielkości spodziewa się, że będzie to możliwe;
- 63% firm średniej wielkości spodziewa się wzrostu przychodów i sprzedaży w 2023 roku, a 51%
przewiduje większe zyski.
„Po wyzwaniach ostatnich kilku lat, zachęcające jest to, że widzimy odporność właścicieli i liderów małych firm” – komentował wyniki ankiety Ben Walter, CEO, Chase Business Banking. „Kolejny cykl gospodarczy jest zawsze tuż za rogiem, więc naszą rolą jest pomoc właścicielom małych firm w planowaniu przyszłości, aby mogli odnosić sukces zarówno w dobrych jak i złych czasach”.
- 51% liderów małych firm planuje zatrudnić pracowników na pełny etat, a 50% liderów średnich firm spodziewa się zwiększenia zatrudnienia. Aby zatrudnić i zatrzymać pracowników, 67% firm średniej wielkości planuje podnieść płace i świadczenia, a 43% planuje zaoferować możliwość podnoszenia kwalifikacji i szkoleń dla pracowników
- 42% małych firm planuje zwiększyć wynagrodzenia. Główne czynniki wpływające na plany zatrudniania w pełnym wymiarze czasu pracy w małych firmach to oczekiwany wzrost sprzedaży i poprawę sytuacji finansowej.
„Chociaż firmy mogą być ostrożne w swoich prognozach gospodarczych, ich działania
pokazują, że mimo trudnego otoczenia koncentrują się na rozwoju i inwestowaniu w pracowników,” powiedział JohnSimmons, szef Middle Market Banking & Specialized Industries, JPMorgan
Chase Commercial Banking. „Przedsiębiorstwa sygnalizują, że są dobrze zarządzane i potrafią uniknąć konsekwencji recesyjnego klimatu jednak należy być przygotowanym na kilka różnych scenariuszy„