Centralny Port Komunikacyjny (CPK), spółka należąca do Skarbu Państwa, ogłosił plany wydzierżawienia około 185 hektarów gruntów, zlokalizowanych m.in. w Baranowie oraz okolicznych miejscowościach.
Tereny te są kluczowe dla realizacji strategicznej inwestycji w Polsce. Zgodnie z komunikatem spółki, umowy dzierżawy będą zawierane na czas określony – maksymalnie do końca 2025 roku.
Działki na wynajem w kluczowych lokalizacjach
W ramach przygotowań do inwestycji CPK udostępnił listę gruntów, które zostaną wydzierżawione w trybie bezprzetargowym. Działki te znajdują się m.in. w Baranowie, Holendrach Baranowskich, Stanisławowie, Osinach, Cygance, Nowym Drzewiczu i Janówku. Jak wyjaśnia spółka, umowy mają być podpisywane już na przełomie roku. Choć główny termin zwrotu nieruchomości wyznaczono na koniec przyszłego roku, konkretne daty mogą się różnić w zależności od indywidualnych planów inwestycyjnych.
Przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego podkreślają, że decyzja o czasowym wynajmie gruntów wychodzi naprzeciw oczekiwaniom lokalnych rolników, których działki zostały objęte Programem Dobrowolnych Nabyć (PDN). Część z pozyskanych nieruchomości została przeznaczona na prace przygotowawcze i budowlane, jednak część z nich – ze względu na brak natychmiastowego wykorzystania – będzie udostępniona w ramach dzierżawy, zarówno w całości, jak i częściowo.
Dotychczas CPK, w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć, nabył ponad 1,6 tys. działek o łącznej powierzchni 1 485 ha. Dodatkowo prowadzone są zaawansowane negocjacje dotyczące kolejnych 315 ha. Proces ten ma kluczowe znaczenie dla przygotowania infrastruktury przyszłego lotniska i sieci kolejowej.
Czas goni CPK
Zgodnie z aktualnym harmonogramem, otwarcie nowego portu lotniczego zaplanowano na koniec 2032 roku. Jednocześnie z lotniskiem uruchomiony ma zostać pierwszy odcinek Kolei Dużych Prędkości łączący Warszawę z Łodzią. Wstępnie przewidziana przepustowość lotniska wyniesie 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością dalszej rozbudowy.
CPK jest planowane jako centralny hub obsługujący początkowo 34 mln pasażerów rocznie z możliwością rozbudowy do 100 mln w perspektywie długoterminowej. Projekt zakłada obsługę zarówno lotów krajowych, jak i międzynarodowych, z priorytetem dla dużych przewoźników, jak LOT. W ramach programu CPK planuje budowę około 2 000 km nowych linii kolejowych, które połączą port lotniczy z głównymi miastami Polski. Czas przejazdu między Warszawą a Łodzią ma wynosić około 45 minut, a z większości dużych miast do lotniska – maksymalnie 2,5 godziny.
Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 mld zł, z czego 44,6 mld zł przeznaczono na budowę lotniska, a 87,1 mld zł – na rozwój infrastruktury kolejowej i towarzyszącej. Szacuje się, że inwestycja może stworzyć kilkadziesiąt tysięcy miejsc pracy zarówno podczas budowy, jak i po uruchomieniu portu. Spółka CPK, nadzorowana przez Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, ma za zadanie przygotowanie i realizację tej wieloletniej inwestycji, która ma stać się strategicznym węzłem komunikacyjnym w Polsce i Europie Środkowej.