CPK nadal nie ma inwestora. Czy projekt jest zagrożony?

CPK nadal nie ma inwestora. Czy projekt jest zagrożony?

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) poszukuje inwestora dla nowego portu lotniczego. Spółka planuje dialog konkurencyjny, by znaleźć partnera z odpowiednim doświadczeniem i kapitałem.

Obecnie trwa szczegółowa weryfikacja dokumentacji projektowej dla nowego lotniska. Równolegle prowadzone są zaawansowane przygotowania do budowy rozległej sieci kolei dużych prędkości, która połączy CPK z głównymi ośrodkami miejskimi w Polsce.

CPK zmieni sposób podróżowania?

CPK ma być zlokalizowany około 40 km na zachód od Warszawy, w pobliżu miejscowości Baranów, i pełnić funkcję centralnego lotniska oraz zintegrowanego centrum transportowego, łączącego różne środki transportu, takie jak kolej i drogi. Założeniem projektu jest stworzenie nowoczesnego hubu komunikacyjnego, który odciąży warszawskie Lotnisko Chopina, a także skróci czas podróży między polskimi miastami oraz krajami europejskimi. CPK obejmuje także rozwój infrastruktury kolejowej, m.in. w postaci nowych tras kolejowych łączących główne miasta Polski z CPK. Planowana jest budowa około 1800 km nowych linii kolejowych, które mają usprawnić transport pasażerski i towarowy w kraju.

Jak podkreślają pomysłodawcy, ten ambitny projekt infrastrukturalny zbliża nas do stworzenia nowoczesnego węzła transportowego o znaczeniu międzynarodowym. – Prace projektowe jeszcze trwają, a odbiór jest realizowany etapami i potrwa kilka miesięcy. Po jego zakończeniu będziemy mogli przystąpić do wyłonienia wykonawców – powiedział prezes CPK Filip Czernicki.

Równolegle prowadzone są intensywne prace nad zabezpieczeniem finansowania niezbędnego do realizacji inwestycji lotniskowej. Wcześniejsze szacunki kosztów budowy oscylowały wokół 46 miliardów złotych. Planowano, że około 8-9 miliardów złotych zostanie wniesione przez inwestorów prywatnych, którzy mieli objąć 49% udziałów w spółce celowej odpowiedzialnej za realizację projektu. Warto podkreślić, że w przeszłości list intencyjny dotyczący tej inwestycji został podpisany z konsorcjum złożonym z firm Vinci i IFM.

Jak poinformował pełnomocnik rządu ds. CPK, Maciej Lasek, szacunkowy koszt budowy części lotniskowej projektu został nieco skorygowany i obecnie wynosi niespełna 43 miliardy złotych. Warto podkreślić, że zarówno rząd, jak i spółka CPK wyrażają istotne zastrzeżenia co do warunków inwestycyjnych zawartych w liście intencyjnym podpisanym z konsorcjum Vinci i IFM. W związku z tym, strona polska przedstawiła własne propozycje dotyczące struktury finansowania i udziału partnera prywatnego w projekcie.

– Udział, który miał objąć inwestor, jest zbyt duży w stosunku do planowanego zaangażowania kapitału. Chcemy więc przeprowadzić dialog konkurencyjny, by wyłonić partnera, który zaproponuje najlepsze warunki współfinansowania inwestycji lotniskowej – podkreślił Czernicki.

PPL robi za mało?

Jak się okazuje, Prezes CPK wyraźnie oczekuje większego zaangażowania kapitałowego ze strony Polskich Portów Lotniczych w realizację projektu lotniska w Baranowie. Tymczasem, w odpowiedzi na zapytania mediów, PPL poinformowała, że do tej pory nie podjęto żadnych decyzji w sprawie finansowego wsparcia tej inwestycji. Spółka podkreśliła, że obecnie jej priorytetem jest modernizacja Lotniska Chopina oraz realizacja innych strategicznych projektów,

Zanim zapadną ostateczne decyzje dotyczące szczegółów budowy i struktury finansowania części lotniskowej Centralnego Portu Komunikacyjnego, spółka CPK planuje zakończyć kluczowy etap inwestycji kolejowej. Mowa o przetargu na trzeci etap budowy tunelu dalekobieżnego w Łodzi, którego rozstrzygnięcie jest przewidywane na listopad bieżącego roku.

Komentarze (1)
Dodaj komentarz