Awaria kart płatniczych w całym kraju. „Tylko gotówką”. Co się stało?

Od ok. południa w sobotę 13 września w całej Polsce występowały masowe utrudnienia w płatnościach bezgotówkowych. Sklepy, restauracje i stacje paliw i ich klienci raportowali odrzucanie transakcji kartami oraz przerwy w działaniu BLIKA. Zgłoszenia pojawiały się z wielu miast jednocześnie, a skala problemu była bardzo wyraźnie widoczna w serwisie Downdetector, gdzie klienci zgłaszali nieprzechodzenie transakcji w większości terminali w Polsce. Około 14:30–15:00 operatorzy poinformowali, że sytuacja wraca do normy. Oficjalne przyczyny awarii nie są jeszcze znane.

Post-mortem. Co dokładnie się wydarzyło?

Pierwsze sygnały o problemach zaczęły napływać tuż po godz. 12:00; klienci nie mogli zapłacić kartą w popularnych sieciach handlowych oraz na stacjach benzynowych. Według naszych czytelników problemy dotyczyły zarówno kart Visa, jak i Mastercard, a także popularnej usługi BLIK.

Utrudnienia miały charakter ogólnokrajowy: klienci rezygnowali z zakupów lub musieli płacić wyłącznie gotówką. Mapy zgłoszeń wskazywały największe natężenie w dużych miastach.

Firma eService poinformowała po południu, że wystąpiła awaria w działaniu usług płatności bezgotówkowych; po pracach naprawczych rzekomo „wszystkie funkcjonalności działają już poprawnie”.

Równolegle eCard – kolejny operator płatności – przekazał do wiadomości publicznej komunikat, że problem po ich stronie został zażegnany przed godz. 15:00; najczęściej zgłaszane kłopoty dotyczyły kart kredytowych oraz plastików z logo Visa.

Minister finansów i gospodarki Andrzej Domański przekazał, że płatności kartami i BLIKIEM przywrócono, a przyczyny awarii będą wyjaśnione. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował, że nic nie wskazuje na razie że sytuacja miała miejsce w wyniku ataku z zewnątrz.

Czy awaria była częścią akcji serwisowej?

Niezależnie od dzisiejszej usterki, część banków wcześniej zapowiadała planowe prace serwisowe w nocy z 13 na 14 września. Dzisiejszy incydent miał miejsce w dzień i objął wielu operatorów terminali, co sugeruje odrębne zdarzenie.

Dla pewności warto sprawdzić swoją sprawdzić historię płatności – czy nie doszło do podwójnego naliczenia oraz innych nieprawidłowości. W razie wątpliwości należy zareklamować transakcję w swoim banku.

To nie pierwsza taka sytuacja w Polsce

To nie pierwszy w tym roku epizod problemów z płatnościami w kraju nad Wisłą. 6 marca awaria jednego z operatorów terminali (Polskie ePłatności) skutkowała czasowym odrzucaniem transakcji kartami Visa i Mastercard. Po kilku godzinach systemy wróciły jednak do normy. Dzisiejsze wydarzenia pokazują, że stabilność krytycznej infrastruktury płatniczej w naszym kraju nadal pozostawia wiele do życzenia.