AI to przereklamowany wynalazek jednego sezonu? Wyniki badań dają wiele do myślenia

Sztuczna inteligencja od końca 2022 roku, czyli od momentu gdy debiut zaliczył ChatGPT, jest na ustach wszystkich. Największe firmy już korzystają z rozwiązań AI. Powoli widać również pierwsze zmiany w strukturze rynku pracy, będące wynikiem upowszechniania tej technologii. Jednak najnowsze wyniki badań pokazują, że większość przedsiębiorstw nie korzysta jeszcze ze sztucznej inteligencji. Co jest tego przyczyną?

AI nie tak popularna, jak mogłoby się wydawać

Wokół AI jest znacznie więcej szumu, niż faktycznego praktycznego zastosowania. Choć brzmi to dość zaskakująco, to właśnie takie zdanie najlepiej podsumowuje najnowsze wyniki badań, których celem było sprawdzenie, w jakim stopniu firmy wykorzystują sztuczną inteligencję.

Globalne badanie przeprowadzone wśród ponad 300 liderów biznesu przez MIT Technology Review Insights i australijską firmę telekomunikacyjną Telstra wykazało, że tylko 9% z badanych w znacznym stopniu korzysta ze sztucznej inteligencji. Około 75% respondentów eksperymentowało z generatywną sztuczną inteligencją w 2023 r. Jednak finalnie tylko 9% potwierdziło, że przyjęło tę technologię i korzysta z niej w codziennej pracy.

Zobacz też: Grok AI podpowiada, które altcoiny warto obserwować w najbliższym czasie

Przereklamowana technologia, czy brak gotowości przedsiębiorstw?

Badanie pokazuje, że poziom wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwach nie dorównał jeszcze szumowi wokół tej technologii. Tym samym powstaje pytanie, czy AI jest chwilową przereklamowaną modą, czy to firmy nie są gotowe na jej adaptację?

Wyniki badania wykazały, że prywatność danych, regulacje i infrastruktura IT stanowią główne bariery w upowszechnianiu rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Co ciekawe nawet te firmy, które już wdrożył rozwiązania AI, zrobił to w pojedynczych obszarach.

Stela Solar, dyrektor inauguracyjna australijskiego Narodowego Centrum Sztucznej Inteligencji, w raporcie podsumowującym badanie oceniła, że Panuje błędne przekonanie co do tego, jak łatwo jest uruchomić dojrzałą, gotową do zastosowania w przedsiębiorstwach, generatywną sztuczną inteligencję.

Ekspansja AI to kwestia czasu?

Aktualny wskaźnik upowszechnienia sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwach rzeczywiście może zaskakiwać. Jednak pomimo wskazanych trudność związanych z wdrażaniem tej technologii, większość firm deklaruje, że zamierza wprowadzić odpowiednie zmiany, umożliwiające korzystanie z AI w szerszym zakresie.

Z raportu wynika, że 85% respondentów spodziewa się, że do 2024 roku zacznie wykorzystywać generatywną sztuczną inteligencję do wykonywania do wykonywania wykonywania nieskomplikowanych zadań. 77% planuje wdrożyć to rozwiązanie w obsłudze klienta, a 74% do analizy strategicznej.

Wyniki badania pokazują również, że firmy są świadome tego, że prędzej czy później SI zrewolucjonizuje branże, w które działają. Dlatego ambitnie podchodzą do zadania, jakim jest wprowadzenie technologii do ich firm. Sześciu na 10 respondentów spodziewa się, że generatywna sztuczna inteligencja znacząco zakłóci ich branżę w ciągu najbliższych pięciu lat. Jednak aż 78% respondentów postrzega AI jako szansę na konkurencyjność. Jedynie 8% postrzega tę technologię jako zagrożenie.

Może Cię zainteresować:

AIfirmyPrzedsiębiorstwaRaportSisztuczna inteligencja
Komentarze (1)
Dodaj komentarz
  • Janusz

    Tez tak mi się wydaje że to przereklamowane. Fajne dla wielu ludzi bo można sobie popisać z komputerem. Ale w praktyce głównie nVidia aktualnie na tym zarabia.