Dzisiejsza sesja nie jest udana dla amerykańskich inwestorów i od samego jej początku przeważają niedźwiedzie. Inwestorzy przestraszyli się eskalacji na Bliskim Wschodzie, po doniesieniach Axios, które powołując się na źródła, z Białego Domu wskazały, że Iran szykuje się do nieuchronnej, natychmiastowej odpowiedzi rakietowej i ostrzału Izraela rakietami balistycznymi (pokonanie dystansu zajmuje ok. 12 minut).
Choć rzecznik sił izraelskich nie potwierdził jeszcze żadnych ataków, ambasada USA zleciła pracownikom udać się do schronów. Według administracji amerykańskiej wstępne sygnały sugerują, że możliwy irański atak rakietowy może być co najmniej tak duży, jak ten z kwietnia. Choć trudno mieć pewność na tym etapie.
Słabe ISM i … JOLTS?
Wracają na Wall Street, dane pokazały bardzo niepewny obraz gospodarki amerykańskiej. Najważniejszy raport z przemysłu, wrześniowy ISM wypadł bardzo słabo. Komponent cenowy spadł najmocniej od 16 miesięcy, a sam odczyt okazał się poniżej prognoz, pokazując 47.2, gdzie oczekiwano 47.5 po 47.2 poprzednio.
Komponent cen spadł do prawie 48, z 54 poprzednio. Zmiana na poziomie 15% miesięcznie nie jest często spotykana. Nowe zamówienia wzrosły nieznacznie, a wskaźnik zatrudnienia osłabł do niespełna 44, wobec 47.1 prognoz i 46 w sierpniu. Zatem aktywność gospodarcza w sektorze produkcyjnym skurczyła się we wrześniu po raz szósty z rzędu i po raz dwudziesty drugi w ciągu ostatnich 23 miesięcy.
Podsumowując, nowe zamówienia przemysłu i backlog firm spadają, razem z produkcją i zatrudnieniem. Dostawcy zwalniają moce, zapasy surowców są niskie i nieuzupełniane’ spadają ceny oraz import i eksport. Ku zaskoczeniu, wakaty w USA wzrosły wskazując, że sytuacja rynku pracy jest wciąż solidna… Ale to niekoniecznie dobrze. Dlaczego? Mocny rynek pracy i drożejące ropa mogą sprawić, że Fed… Będzie odwijał swój gołębi przekaz, wpychając gospodarkę w recesję.
Komentarze reposndentów z ISM
- „Popyt w Ameryce Północnej zaczął słabnąć. Popyt w Azji jest nieco wyższy, ale wykazuje oznaki słabości w kolejnych miesiącach. Komentarze związane z budową samochodów”. [Produkty chemiczne]
- „Globalny popyt nadal pozostaje słaby. Prognozy na czwarty kwartał zostały jeszcze bardziej obniżone, a kilka nowych programów przesunięto z 2024 na 2025 rok. W odpowiedzi na to zmniejsza się siła robocza, kapitał obrotowy i dostawy. Przewidywane wcześniej przejście z technologii silników spalinowych na technologię pojazdów elektrycznych (EV) zostało przesunięte ze względu na reakcję rynku. Plany długoterminowe są dostosowywane w taki sposób, aby uwzględniały tradycyjne produkty przez dłuższy czas, podczas gdy nowe oferty produktów EV są planowane do wolniejszego wdrażania”. [Wyposażenie Transportu].
- „Druga połowa 2024 r. wykazuje tendencję wzrostową na tyle, aby z nawiązką zrekompensować straty rok do roku, których doświadczyliśmy w pierwszej połowie. Przewidujemy rekordowy wolumen sprzedaży w 2024 roku”. [Żywność, napoje i wyroby tytoniowe]
- „Strategia wypychania klientów w ubiegłym roku umożliwiła tym klientom dostosowanie się do rynku. Zatem teraz, gdy większość firm odnotowuje spowolnienie, my widzimy solidny wzrost. Ogólne spowolnienie w gospodarce pozwala na dalszą stabilizację cen.” [Produkty komputerowe i elektroniczne]
- „Utrzymujący się niski wskaźnik zamówień skutkuje ciągłymi dostosowaniami produkcji w celu zrównoważenia produkcji z popytem”. [Maszyny]
- „Sytuacja biznesowa jest stabilna. Czekamy na spadek stóp procentowych i wynik wyborów w listopadzie, zanim potwierdzimy nasze plany na 2025 rok. Obecnie planujemy płaski rok 2025”. [Meble i produkty pokrewne]
- „Nasza sprzedaż pozostaje na niezmienionym poziomie. Nasi klienci mówią nam, że chociaż nasze produkty działają bardzo dobrze, są zmuszeni szukać tańszych komponentów, aby utrzymać sprzedaż”. [Tekstylia]
- „Sprzedaż spadła w tym kwartale w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku. Zatem odpowiednio dostosowujemy produkcję.” [Produkcja różna]
- „Nadal zatrudniamy na wolne stanowiska w produkcji/zarządzaniu. Nie dodajemy nowych miejsc pracy. Producenci oryginalnego sprzętu samochodowego (OEM) zaczynają spowalniać lub anulować zamówienia. Tempo spada.”