Zaufanie amerykańskich konsumentów nieoczekiwanie spadło w grudniu, prowadząc do impulsu spadkowego na rynkach akcji i kryptowalutach. Zgodnie z danymi Conference Board pojawiły się obawy o wpływ ceł na gospodarkę przed objęciem urzędu przez Donalda Trumpa. Jednocześnie oczekiwania inflacyjne są blisko 150% wyższe, od 2% celu Fed.
Indeks nastrojów konsumenckich spadł do 104.7, podczas gdy oczekiwano poprawy do ponad 113.5 punktów, po rewizji w górę do 112.8 w listopadzie (w pierwszym wydaniu 111.7). Aż 46% amerykańskich konsumentów spodziewa się, że cła podniosą koszty życia. Tylko 21% ankietowanych wg. Conference Board spodziewało się, że cła stworzą więcej miejsc pracy w kraju.
„Niedawne odbicie zaufania konsumentów nie utrzymało się w grudniu, ponieważ indeks spadł z powrotem do połowy przedziału, który dominował w ciągu ostatnich dwóch lat (…) Podczas gdy słabsze oceny obecnej sytuacji i oczekiwań konsumentów przyczyniły się do spadku, komponent oczekiwań odnotował najostrzejszy spadek” – przekazała w specjalnym komentarzu główna ekonomistka CB, Dana Peterson.
Nieoczekiwanie niższa, od prognoz okazała się także liczba sprzedawanych nowych domów, która po spadku w październiku o ponad 17% odbiła tylko o niespełna 6% m/m. Oczekiwano odbicia o prawie 10%. Średnie ceny nowego domu spadły do 402 tys. USD i były ponad -6% niższe, względem listopada 2023, gdy wskazały prawie 430 tys. USD.
Podsumowanie Conference Board
Wskaźnik bieżącej sytuacji (Present Situation Index) – oparty na ocenie przez konsumentów bieżących warunków biznesowych i na rynku pracy – spadł o 1,2 punktu do poziomu 140,2. Indeks oczekiwań – oparty na krótkoterminowych prognozach konsumentów dotyczących dochodów, biznesu i warunków na rynku pracy – spadł o 12,6 punktu do 81,1 punktu. To niewiele powyżej progu 80, który zwykle sygnalizuje nadchodzącą recesję. Datą graniczną dla wstępnych wyników był 16 grudnia 2024 roku.
„Poglądy konsumentów na obecne warunki na rynku pracy nadal się poprawiały, zgodnie z ostatnimi danymi o zatrudnieniu i bezrobociu, ale ich ocena warunków biznesowych osłabła. W porównaniu do poprzedniego miesiąca, konsumenci w grudniu byli znacznie mniej optymistyczni co do przyszłych warunków biznesowych i dochodów. Co więcej, pesymizm co do przyszłych perspektyw zatrudnienia powrócił po tym, jak ostrożny optymizm dominował w październiku i listopadzie”.
Słabsze wyniki akcji?
Wśród grup wiekowych grudniowy spadek zaufania był spowodowany przez konsumentów w wieku powyżej 35 lat; konsumenci poniżej 35 roku życia stali się bardziej pewni siebie. „Konsumenci stali się nieco mniej optymistyczni co do rynku akcji w grudniu. Ok. 52,9% spodziewało się wzrostu cen akcji w nadchodzącym roku, co stanowi spadek z rekordowego poziomu 57,2% w listopadzie.
Ponadto aż 25% konsumentów spodziewało się spadku cen akcji, w porównaniu z 21,7%. Odsetek konsumentów spodziewających się wyższych stóp procentowych w ciągu najbliższych 12 miesięcy wzrósł do 48,5%, ale pozostał blisko ostatnich minimów. Odsetek konsumentów spodziewających się niższych stóp procentowych spadł do 29,3% w porównaniu z ostatnimi miesiącami. Nadal jest dość wysoki.
Średnie 12-miesięczne oczekiwania inflacyjne ustabilizowały się na poziomie 5% w grudniu, najniższym od marca 2020 roku. Dodatkowo, odniesienia do inflacji i cen dominowały w odpowiedziach wpisywanych przez respondentów. Zapytani o to, jakie towary i usługi powinny być bardziej przystępne cenowo w 2025 r., konsumenci najczęściej wybierali żywność i gaz.
Obecna sytuacja – CB
W grudniu konsumenci nieco gorzej ocenili bieżące warunki prowadzenia działalności gospodarczej. 19,1% konsumentów stwierdziło, że warunki biznesowe są „dobre”. To spadek z 21,6% w listopadzie. Aż 16,7% stwierdziło, że warunki biznesowe są „złe”, co dało wzrost z 15,3%.
Ocena rynku pracy przez konsumentów poprawiła się w grudniu. 37,0% konsumentów stwierdziło, że miejsc pracy jest „pod dostatkiem”. W listopadzie było to 33,6%. Około 14,8% konsumentów stwierdziło, że praca jest „trudna do zdobycia”; to spadek z 15,2%.
Konsumenci byli mniej optymistyczni, jeśli chodzi o perspektywy dla warunków biznesowych w grudniu. 21,7% konsumentów spodziewało się poprawy warunków biznesowych, w porównaniu z 24,7% w listopadzie. 18,3% spodziewało się pogorszenia warunków biznesowych, w porównaniu do 15,9%.
Konsumenci powrócili do pesymistycznych ocen perspektyw rynku pracy.
19,1% konsumentów spodziewało się większej liczby dostępnych miejsc pracy, co oznacza spadek z 22,8% w listopadzie. 21,3% przewidywało zmniejszenie liczby miejsc pracy, co oznacza wzrost z 17,9%. Oceny konsumentów dotyczące perspektyw ich dochodów były w grudniu mniej optymistyczne.
17,2% konsumentów spodziewało się wzrostu dochodów, w porównaniu z 20,7% w listopadzie. 14,3% spodziewało się spadku dochodów, w porównaniu z 12,1% w listopadzie. Ocena finansów rodzinnych i ryzyko recesji
Ocena bieżącej sytuacji finansowej rodziny przez konsumentów była w grudniu znacznie mniej pozytywna niż w ubiegłym miesiącu. Natomiast te dotyczące przewidywanej sytuacji finansowej ich rodziny były nieco mniej optymistyczne.