Koncern Volkswagen w ciągu pięciu najbliższych lat planuje zainwestować bagatela 180 miliardów euro w rozwój technologii produkcji samochodów elektrycznych. Znaczne środki mają zostać przekazane na produkcje akumulatorów czy pozyskiwanie surowców, aby zminimalizować koszty poszczególnych komponentów. Celem jest zachowanie pozycji rynkowej w dobie dynamicznych przemian.
Dyrektor finansowy i operacyjny Grupy Volkswagen, Arno Antlitz, powiedział, że silna pozycja finansowa firmy powinna umożliwić jej „dalsze inwestowanie w elektryfikację i cyfryzację”, nawet w „trudnym środowisku gospodarczym”.
– Nasz portfel zamówień obejmuje prawie 1,8 miliona samochodów. Ogólnym celem jest posiadanie przez cały czas solidnych finansów – powiedział Antlitz.
W poniedziałek członek zarządu Thomas Schmall ogłosił również, że pierwsza północnoamerykańska fabryka ogniw akumulatorowych Volkswagena powstanie w Kanadzie. Ich produkcja ma rozpocząć się w w 2027 roku.
Volkswagen pójdzie w szranki z Teslą
Volkswagen, wiodący europejski producent samochodów, pracuje nad zlikwidowaniem luki w stosunku do pioniera pojazdów elektrycznych – amerykańskiej Tesli – poszerzając swój udział w rosnącym rynku. Niemiecki koncern nadal obsesyjnie dąży do wprowadzenia na rynek niedrogiego pojazdu elektrycznego – kosztującego około 25 000 euro (ok. 117 tys. złotych). Ambitne plany sięgają 2025 roku.
Antlitz powiedział, że ma nadzieję, że do tego czasu firma zawrze wystarczającą liczbę umów dotyczących pozyskiwania surowców i rozwinie produkcję akumulatorów. Wszystko to, aby obniżyć koszty produkcji tych ostatnich, sięgające 40% wartości całego pojazdu.
W opublikowanym we wtorek wynikach Volkswagen spełnił oczekiwania analityków dotyczące przychodów w 2022 r., ale nie osiągnął konsensusu dotyczącego zysków przed odliczeniem odsetek i podatków. Ostatnie decyzje inwestycyjne firmy mają na celu realizację 10-punktowego planu opracowanego przez prezesa Volkswagena Olivera Blume’a, po objęciu sterów we wrześniu ubiegłego roku.
Na początku marca niemiecki gigant przedstawił optymistyczne prognozy na nadchodzący rok, co spowodowało gwałtowny wzrost akcji. Przewidują one wzrost przychodów od 10% do 15%, jednocześnie przy dostawach wyższych o 14%.
Może Cię również zainteresować: Boeing zarobi 35 miliardów i pomoże w budowie nowej światowej potęgi
Kapitalny giełdowy debiut Porsche
Przepływy pieniężne netto giganta do końca 2022 roku wzrosły do 43 miliardów euro, szczególnie dzięki udanemu debiutowi giełdowemu luksusowej marki Porsche. W poniedziałek odnotowała rekordowe zyski i przedstawiła ambitną długoterminową perspektywę.
Volkswagen na giełdzie zadebiutował w 1961 roku, gdy przeprowadził swoją pierwszą ofertę publiczną (IPO). Został założony wiele lat wcześniej, bo w 1937 roku. Od tego czasu urósł do miana jednego z największych producentów samochodów na świecie. W ciągu lat rozwinął swoją działalność i obecnie obejmuje wiele marek samochodowych, takich jak Audi, Porsche, Skoda, SEAT, Bentley, Lamborghini, Bugatti oraz Scania i MAN w segmencie pojazdów użytkowych.
Zobacz również: