Kapitalizacja rynku samochodowego jest napędzana przez jedną firmę – Tesla. Kurs akcji tej spółki kontynuuje swój rajd na księżyc, podczas gdy inni producenci samochodów marnieją.
Garść statystyk
Według Międzynarodowej Organizacji Producentów Pojazdów Samochodowych globalna sprzedaż pojazdów wzrastała rocznie o 0,37% w ciągu ostatnich pięciu lat. Średni wzrost sprzedaży w ciągu ostatnich 15 lat jest nieco wyższy i wynosi 2,20%.
Poniższy wykres przedstawia całkowitą globalną sprzedaż samochodów w podziale na pojazdy osobowe i biznesowe.
Poniższa tabela pokazuje stopy wzrostu i procent globalnej sprzedaży dla czterech największych rynków samochodowych. Jak widać, rynek chiński jest największym z rynków pod względem wielkości sprzedaży. Nieduże różnice są pomiędzy Europą a USA, pomimo faktu, że w Europie żyje 2 razy więcej ludzi niż w Stanach Zjednoczonych.
Warto również zauważyć, że przez 15 ostatnich lat sprzedaż samochodów w Europie i USA nie zmieniła się. W Chinach natomiast urosła o 25%.
Aby umieścić statystyki sprzedaży w innym kontekście, warto porównać je ze wzrostem gospodarczym. W ciągu ostatnich 15 lat i pięciu lat globalny PKB wzrósł odpowiednio o 4,17% i 3,14%. Sprzedaż samochodów jednak nie nadąża za globalnym wzrostem gospodarczym.
Demografia przeciwko rynkowi
Ostatnie tempo sprzedaży samochodów jest słabe i niższe niż trendy gospodarcze. Globalna ekonomia nie widzi wyraźnego zastąpienia chińskiego wzrostu sprzed lat. Dane demograficzne nie sprzyjają branży. Dlaczego więc łączna wartość firm motoryzacyjnych rośnie w czasie recesji?
Jak pokazano poniżej, kapitalizacja rynkowa Tesli wzrosła w tym roku o 244%. Kapitalizacja rynkowa branży, z wyłączeniem Tesli, spadła o 17%.
Tesla aż tak świetna?
Tabela przytoczona powyżej prowadzi do prostego pytania. Czy Tesla staje się motoryzacyjnym gigantem i pozostawia konkurencję w tyle?
Poniższy wykres porównujący sprzedaż i kapitalizację rynkową przedstawia kontekst wokół tego pytania. Jak widać, wszyscy inni producenci aut (z wyłączeniem Ferrari) mają przychody wyższe niż swoją kapitalizację! W przypadku Tesli sprawa wygląda zupełnie odwrotnie!
Czy Tesla może uzasadnić łączną kapitalizację rynkową równą połączeniu wszystkich tych producentów: GM, Fiat / Chrysler, Honda, BMW, Nissan, Hyundai, Mercedes i Ford? Zanim odpowiesz, zrozum, że obecnie Tesla sprzedaje tylko około 2% samochodów z całej tej 10 podmiotowej grupy.
Finansowy Krytyk