Ten chiński gigant nie ma ostatnio dobrej passy. Kurs akcji spadł o 70% w niespełna 3 lata. Co planuje właściciel AliExpress?

AliExpress zna każdy w Polsce. Jednak nie każdy wie, że właścicielem jest jedna z największych firm e-commercowych na świecie – Alibaba. Przez wiele lat Alibaba była prawdziwą gwiazdą. Sławę przysporzyły spółce pozycja lidera na rynku e-commerce w Chinach oraz stworzenie systemu płatności Alipay. Właśnie to drugie rozwiązanie sprawiło, że Chińczycy nie potrzebują kart płatniczych (ani plastikowych, ani wirtualnych). Rewolucja na rynku płatności w Chinach dokonała się dzięki AliPay oraz WeChat Pay. Twórca firma Jack Ma stał się gwiazdą zarówno w Chinach jak i na zachodzie.

Alibaba nie działa tylko w Chinach. Szybko postanowiła dokonać ekspansji na rynki zagraniczne. Przykładem jest AliExpress, który na wielu rynkach w Europie ma bardzo silną pozycję. Jest też Lazada, która działa na rynku Azji Południowo – Wschodniej. Alibaba to także logistyka, usługi chmurowe czy działalność na rynku mediów i rozrywki.

Źródło: Alibaba

Ostatnie lata – ciągle wiatr w oczy

Spółce nie pomogły napięcia na linii USA – Chiny. Przez lata trwa gospodarcza wojna podjazdowa między tymi krajami. Co jakiś czas obie strony wymieniają się “uprzejmościami”. Tak było niedawno kiedy amerykański nadzór ogłosił, że zagraniczne spółki muszą mieć raporty publikowane, które przeszły weryfikacje przez amerykańską instytucję PCAOB (Public Company Accounting Oversight Board). W sierpniu 2022 roku na wiadomość o problemach spółki ze spełnieniem tego nadzoru wymogu akcje spadły o 11%. Pojawiło się ryzyko delistingu spółki. Problemy z PCAOB nie wynikały z polityki firmy, ale braku zgody na audytowanie Alibaby przez Chiny. Dopiero w 2023 roku chiński ustąpił wobec żądań amerykańskich regulatorów.

Wcześniej Jack Ma podpadł chińskim oficjelom. W słynnym wywiadzie narzekał na hamowanie innowacyjności przez chińskich regulatorów. To nie spodobało się wielu członkom partii. W efekcie Jack Ma odsunął się w cień. Tajemnicą poliszynela był jego areszt domowy. Jednocześnie Alibaba zaczęła być dokładniej kontrolowana przez nadzorców. Chiński regulator zarzucał spółce praktyki monopolowe. Prawdziwym policzkiem było odwołanie IPO Ant Group (właściciel aplikacji AliPay). Nastąpiło to na chwilę przed planowanym debiutem.

Jak widać, otoczenie nie wspiera kursu chińskiego giganta. W październiku 2020 roku notowane ADR-y spółki Alibaba były wyceniane na około 310$. Obecnie kurs akcji wynosi około 84$.

Źródło: TradingView

Alibaba ma plan naprawczy

Wskaźnik ceny do zysku spółki Alibaba wynosi około 10. W 2022 roku rozpoczął się duży skup akcji. Do marca 2025 roku Alibaba ma wydać 40 mld$ na skupienie akcji. Co więcej, planowany jest podział spółek, zwiększenie decentralizacji. Według planów spółki wydzielone mają zostać:

  • Cloud Intelligence
  • Taobao Tmall Commerce
  • Local Services
  • Cainiao Smart Logistics
  • Global Digital Commerce
  • Digital Media and Entertainment

Szczególnie interesujące jest wydzielenie spółki działającej na rynku chmurowym. Po przykładzie AWS (należy do Amazona) widać jaki ten biznes może być zyskowny. Alibaba wspomniała, że tylko Taobao nie zostanie poddane IPO. Reszta podmiotów trafi na rynek publiczny rynek, albo będzie finansowana ze źródeł zewnętrznych. To działanie ma pomóc zmniejszyć dyskonto między wartością wewnętrzną a ceną rynkową. Czy te działania pomogą? Czas pokaże.

Alibaba – rzut oka na kwartalne wyniki

18 maja Alibaba opublikowała wyniki za IV Q roku obrotowego 2023 (kończył się w marcu). Zysk na ADS (non-GAAP) wyniósł 1,56$. Był on o 20% wyższy od oczekiwań rynkowych. Jednocześnie wyliczając zysk w chińskiej walucie (RMB) zysk na ADS wyniósł 10,71. Oznaczało to wzrost r/r o 35%. Przychody spółki wyniosły 208,2 mld RMB (30,32 mld$). Sprzedaż spółki wzrosła o 2% r/r co było poniżej oczekiwań analityków. Rynek spodziewał się przychodów lekko wyższych (30,35 mld$).

Nadal słabo radzi sobie segment commerce retail, który odpowiada za około 63% przychodów. Sprzedaż w tym segmencie była o 3% niższa r/r. Z kolei segment International Commerce (m.in. Aliexpress, Lazada) wzrósł r/r o 29%. Słabo radził sobie segment chmurowy. Przychody z tego tytułu wyniosły 2,71 mld$ i były niższe r/r o 2%.

Może Cię zainteresować:

ChinyGiełdawyniki spółek
Komentarze (0)
Dodaj komentarz