Oferowanie usług kup teraz zapłać później (BNPL – “Buy Now Pay Later) była przyjęta z entuzjazmem zarówno przez klientów jak i sprzedawców. Dzięki tej usłudze klient nie musiał mieć pieniędzy, aby kupić dany produkt. Z kolei sprzedawcy mogli w łatwy sposób zwiększyć sprzedaż. Na tej usłudze swoją wielkość zbudowały takie firmy jak Klara czy Affirm. Apple również z uwagą spoglądało na ten projekt. Pod koniec marca spółka ogłosiła, że wprowadza własną usługę — Apple Pay Later.
Od teraz mieszkańcy Stanów Zjednoczonym będą mogli rozłożyć płatność na raty. Co więcej, usługa będzie zupełnie darmowa, bez odsetek i prowizji. Oczywiście nie jest to produkt doskonały. Maksymalna liczba rat wynosi 4, a okres trwania pożyczki to zaledwie 6 tygodni. Nie zachwyca także wielkość pożyczki, ponieważ można pożyczyć maksymalnie 1000$.
Z Apple Pay Later (APL) można korzystać za pomocą zakupów online i w aplikacji jeśli sprzedawca akceptuje płatności Apple Pay. Jeśli sprzedawca zechce uczestniczyć w tym programie to, nie będzie musiał dokonywać zmian w swoim oprogramowaniu. Nie będzie musiał także dokonywać korekty w swoim PoS. Wynika to z tego, że APL jest obsługiwany przez Mastercard. Od 28 marca firma rozpoczęła losowe zapraszanie wybranych użytkowników iOS 16.4.
Jeśli klient zakwalifikuje się do usługi płatności ratalnych to zobaczy podczas zakupów opcję “Zapłać później”. W celu ochrony klientów przed wyłudzeniem płatność dokonywana za pomocą pożyczki ratalnej będą potwierdzane za pomocą Face ID, Touch ID albo kodu dostępu.
Apple gwarantuje również, że ubieganie się o pożyczkę ratalną w Apple nie będzie negatywnie wpływała na ocenę kredytową użytkownika. Apple nie będzie korzystała z bz kredytowych, aby zweryfikować użytkownika. Zamiast tego przeprowadzi weryfikację typu soft. Oznacza to, że Apple nie będzie szczegółowo analizować zdolności kredytowej. Zamiast tego zbada historię płatniczą oraz bardzo ogólnie sprawdzi możliwości finansowe danej osoby.
Podsumowując oferta Apple Pay Later jest ciekawym krokiem spółki. Wadą z pewnością jest ograniczona dostępność usługi oraz niewielka, maksymalna kwota pożyczki. Minusem jest także krótki okres kredytowania. Zaletą jest natomiast jej zupełna darmowość. Apple Pay Later pewnością nie jest rewolucją na rynku, ale rzuca wyzwanie wielu firmom. Nie tylko producentom smartfonów.
Rękawica rzucona branży BNPL?
AAPL po raz kolejny stara się stworzyć bardziej kompletny ekosystem dla swoich klientów. Dzięki temu jeszcze trudniej będzie klientowi zrezygnować z produktów spółki. Oprócz tego firma będzie pozyskiwać więcej danych na temat kondycji finansowej swoich klientów. Ciekawe, w jaki sposób zareagują na ofertę spółki firmy działające w segmencie BNPL. Mowa tutaj o PayPal, Affirm, Afterpay i Klarna. Z pewnością krok Apple, to duże ryzyko utraty części rynku pożyczek ratalnych.