Prezes znanej spółki Boeing, Dave Calhoun, zapowiada amerykańskim liniom lotniczym dość wyboistą drogę. Jest wg niego prawdopodobne, że najwięksi przewoźnicy przestaną istnieć, ponieważ pandemia Covid-19, a raczej jej skutki, ostatecznie odstraszą klientów.
Powrót do pełnej sprawności operacyjnej będzie powolny, a szczególnie gdy ruch lotniczy od miesięcy jest w stanie letargu. Takie słowa padły z ust dyrektora generalnego Boeinga, Dave Calhouna w wywiadzie, który pojawi się dzisiaj w NBC. Zapytany przez prowadzącą programu „Today”, Savannah Guthrie, czy największe linie lotnicze mogą upaść, Calhoun odpowiedział „Tak, najprawdopodobniej”. Te słowa padły w zajawce wtorkowego wywiadu i jako jedni z pierwszych dotarli do niej dziennikarze Bloomberga.
Pesymistyczne zapowiedzi dla branży
„Coś się wydarzy, gdy nadejdzie wrzesień”, dodał Calhoun, odnosząc się do terminu, w którym wygasa pomoc rządu USA dla branży lotniczej. „Poziom ruchu lotniczego nie powróci do 100%. Nie wróci nawet do 25%. Może do końca roku zbliżamy się do 50%. Zdecydowanie konieczne będzie wprowadzenie zmian przez linie lotnicze. ”
Przewoźnicy na całym świecie zmagają się z ogromnym spadkiem popytu na loty, ponieważ rządy ograniczają możliwość podróżowania, a pasażerowie stosują się do zaleceń, aby pozostać w domu. Boeing ograniczył swoją działalność, ponieważ klienci linii lotniczych opóźniają zamówienia i dokonują dogłębnych analiz swojej floty.
Calhoun przewiduje, że podróże lotnicze nie powrócą do połowy dekady do poziomów sprzed pandemii, a firma lotnicza z Chicago ogłosiła już w zeszłym miesiącu plany zwolnienia 16 000 pracowników i spowolnienia produkcji swoich odrzutowców.
CEO Boeinga „mówił o ogólnej niepewności w branży, a nie o konkretnej linii lotniczej”, powiedział rzecznik Boeinga Gordon Johndroe w odpowiedzi na wywiad z NBC.
Przypominamy, że wsparcie dla linii lotniczych przez rząd USA wygasa pod koniec września. Oznacza to, że wraz z nadejściem października linie lotnicze będą pozostawione same sobie wraz ze wszystkimi problemami. Jednak firmy nie będą mogły narzekać na brak pomocy do tego czasu jako, że już został ustalony fundusz pomocy linią lotniczym o wysokości 25 miliardów dolarów.