Obecnie reklamy są siłą napędową Internetu, źródłem finansowania prawie wszystkiego, co się czyta, ogląda i słyszy w Internecie. Cyfrowy biznes reklamowy jest pod wieloma względami „cudowną maszyną” – koryguje i przekształca ukrytą uwagę w prawdziwe pieniądze, które płaci za wiele naprawdę użytecznych wynalazków, od wyszukiwania po natychmiastowe tłumaczenia do hostingu wideo i globalnego mapowania.
Jednak onlain’owa maszyna reklamowa jest również ogromnym, nieprzejrzystym i zawrotnie skomplikowanym kompleksem o niedocenianej zdolności do niewłaściwego użycia — takim, które gromadzi i stale profiluje dane o naszym zachowaniu, tworzy zachęty do zarabiania na naszych najbardziej prywatnych pragnieniach… Często prowadzi to do doszukiwania się luk prawnych przez „mrocznych” ludzi, którzy z chęcią je wykorzystają.
Pomimo całej swojej potęgi, reklama cyfrowa od dawna jest niedostatecznie regulowana i niedostatecznie nadzorowana, zarówno przez firmy, które ją prowadzą, jak i przez rządy na całym świecie.
Google Chrome…
Google Chrome to obecnie najpopularniejsza przeglądarka internetowa na świecie. Według szacunków Statista jej szacowany udział w rynku globalnym znajdował się na poziomie ponad 66% (dane z kwietnia 2018 roku).
W większości przypadków łatwo zauważyć, dlaczego Chrome dominuje. Nie zatyka zasobów; ma atrakcyjny, minimalistyczny interfejs; i jest niesamowicie konfigurowalny dzięki sklepowi internetowemu z dziesiątkami tysięcy rozszerzeń i motywów.
Wadą Chrome jest to, że jest własnością Google… Tylko to wystarczy, aby wyprowadzić z równowagi ludzi, którzy dbają o to, by utrzymać surfowanie po internecie tylko dla siebie. Przecież celem Google jest wiedzieć jak najwięcej o nas, aby kierować na nas bardziej trafne reklamy. Dzięki Chrome, Google może wysysać jeszcze więcej informacji o aktywności Twojej przeglądarki. Firma próbowała też w przeszłości usunąć niektóre elementy z Chrome, które zostały okrzyknięte w sieci „pełnoprawnym atakiem na prywatność użytkowników”.
W poszukiwaniu alternatywy
Internet jest dziś zasypany przeglądarkami internetowymi (w sumie czym on nie jest zasypany…). Dlatego w tym gąszczu ciężko jest znaleźć przeglądarkę „idealną”, która spełniałaby wszystkie nasze wymogi. Najczęściej wybieranymi zamiennikami Chrome są Mozilla FireFox i Opera. I na tym najczęściej kończą się zamienniki dla popularnego giganta.
Sam przez lata korzystałem głównie z przeglądarki Chrome ze względu na sporą ilość narzędzi internetowych do pracy a FireFoxa, używałem do codziennego przeglądania internetu. Jednak blisko 2 lata temu, zainteresowałem się projektem kryptograficznym Basic Attention Token (BAT), co pozwoliło mi poznać nawą alternatywną przeglądarkę do Google Chrome — Brave Browser (odważna przeglądarka). Skończyło się na tym, że pobrałem, wypróbowałem i pozostałem przy Brave do dziś.
Wizualnie Brave jest jak bliźniak Chrome
Poważnie, Brave wygląda prawie tak samo, jak Chrome — i jeśli wiesz, jak korzystać z Chrome, wiesz również, jak używać Brave. Po 30 dniach używania Brave zamiast Chrome myślę, że większość użytkowników pozostanie przy „Odważnej” przeglądarce.
Brendan Eich — Twórca Brave
Brave to „dziecko” Brendana Eicha, współzałożyciela Mozilli , organizacji tworzącej Firefoksa. W 1995 roku wynalazł on JavaScript – kod przeglądarki, który sprawia, że strony internetowe są interaktywne, a nie statycznymi stronami tekstu i obrazów. JavaScript był później używany przez legiony firm ad-tech, w tym Google i Facebook, aby pomóc w zarządzaniu procesem wyświetlania kierowanych reklam w przeglądarce.
W dolnej części okna widać, że przeglądarka wściekle analizuje wszystkie instrukcje JavaScript podczas oczekiwania na załadowanie strony. Proces ten przeładowuje zasoby systemowe, wyczerpuje energię baterii i nagrzewa urządzenie. Jest także nośnikiem złośliwego oprogramowania i de facto narzędziem oszustów reklamowych.
Paradoksalnie nowe dziecko Eicha — Brave, spędza większość czasu na blokowaniu kodu JavaScript. W rezultacie, strony ładują się szybciej i bezpieczniej. Jednak reklama nadal jest głównym sposobem wydawców na zarabianie na ich treściach. Brave buduje również platformę kryptograficzną, której celem jest pomaganie konsumentom w umieszczaniu płatności w kieszeniach ich ulubionych wydawców. Eich porównuje to do klubu lojalnościowego.
Brave – Odważnie zmieniając internet
Celem przeglądarki Bravejest wyglądać, czuć i działać podobnie jak wiodąca na rynku przeglądarka Google Chrome, jednocześnie agresywnie chroniąc bezpieczeństwo i prywatność danych osobowych użytkownika. Programiści z wielkim trudem usunęli jak najwięcej punktów tarcia i kompromisów dla osób przychodzących z Chrome, jednocześnie chroniąc użytkowników przed ryzykownymi witrynami, reklamami, złośliwym oprogramowaniem i plikami cookie, które śledzą użytkownika w sieci.
Brave jest zbudowany na Chromium, tym samym projekcie przeglądarki open-source, co Chrome. Istnieje wiele przeglądarek opartych na Chromium, z których najbardziej znaną jest Opera. Brave, jest jednak znacznie młodszą przeglądarką i, w przeciwieństwie do Opery, ludzie, którzy za nią stoją, postanowili nie zmieniać wyglądu swojego interfejsu z Chrome tak bardzo.
Prywatność + TOR
Jednym z kluczowych powodów, dla których zamieniłem inne przeglądarki na Brave, były zabezpieczenia prywatności. Większość innych przeglądarek sprawia, że potrzebujesz ręcznie dodać rozszerzenia, aby uzyskać podobne wyniki.
Dla przykładu Brave zawiera, wbudowany HTTPS Everywhere. Wymusza to na stronach internetowych domyślne połączenie szyfrowane, gdy uzyskasz do nich dostęp, zachowujesz prywatność swoich kliknięć i innych działań na tych stronach internetowych. W innych przeglądarkach HTTPS Everywhere jest rozszerzeniem, które użytkownicy muszą ręcznie pobierać. Myślę, że przeciętny użytkownik Internetu prawdopodobnie tego nie robi…
Ponadto przeglądarka ma wbudowane, zabezpieczenia odcisków palców. Chroni to, przed reklamodawcami i firmami śledzącymi Cię w Internecie na podstawie unikalnych cech komputera, takich jak rozmiar ekranu, rozmiar okna przeglądarki, zainstalowane czcionki i inne. Przeglądarka domyślnie blokuje także pliki cookie innych firm, a także oferuje wbudowane blokowanie skryptów.
Jednak zdecydowanie najlepszą cechą Brave jest jej prywatny tryb przeglądania. Wbrew temu, co zakłada większość ludzi, standardowe przeglądanie prywatne (znane w Chrome jako tryb „Incognito”) nie chroni Twojej aktywności internetowej ani tożsamości przed usługodawcą internetowym, ani odwiedzanymi witrynami internetowymi. Zamiast tego te tryby po prostu blokują pozostawienie śladów aktywności przeglądania na Twoim komputerze…
Tryb prywatnego przeglądania Brave’a jest radykalnie inny i zapewnia znacznie więcej prywatności. Kiedy aktywujesz prywatne okno w Brave, to okno używa Tora, projektu oprogramowania, który pomaga zamaskować twój adres IP, uruchamiając aktywność internetową przez serwer pośrednika, który przekazuje twoje żądanie do ostatecznego miejsca przeznaczenia. To sprawia, że praktycznie niemożliwe jest, aby strona, którą obecnie odwiedzasz, wiedziała, że żądanie pochodziło z twojego komputera.
Zwykle, jeśli chcesz używać Tora, musisz pobrać oddzielną przeglądarkę. Dodając Tora do wbudowanego trybu prywatności Brave’a, zapewnia ona użytkownikom ochronę prywatności, w którą wielu ludzi błędnie wierzy, korzystając z trybu „prywatności/inkognito” w innych przeglądarkach.
100% kompatybilności ze sklepem Chrome
Myślę, że ta informacja jest jedną z kluczowych dla zwykłych użytkowników, a mianowicie — Brave jest w 100% kompatybilny ze sklepem Chrome!
Dzieje się tak, ponieważ Brave działa na silniku Chromium. Wszystkie rozszerzenia napisane dla Chrome działają natywnie w Brave, bez dodatkowej pracy dla programistów oraz ku uciesze użytkowników.
Szybka, wydajna i WOLNA od REKLAM
To, co wyróżnia Brave, to agresywne podejście do reklamy. Przeglądarka została zbudowana w celu usuwania reklam online ze stron internetowych.
Brave eliminuje również wszystkie śledzące reklamy, często małe elementy stron, które reklamodawcy i wydawcy witryn wdrażają, aby zidentyfikować użytkowników, aby wiedzieli, jakie inne witryny odwiedzają lub odwiedzili użytkownicy. Trackery są używane przez sieci reklamowe do pokazywania produktów podobnych do tych zakupionych lub właśnie rozważanych, co prowadzi do tego, że mem nieustannie widzi tę samą reklamę bez względu na to, gdzie się porusza.
Na komputerach Brave ładuje strony dwa razy szybciej niż Chrome i Firefox. Są to przeglądarki nr 1 i 3 na świecie w rankingu dostawców aplikacji analitycznych. Na smartfonach „Odważny” ładuje strony do ośmiu razy szybciej niż Chrome (Android) lub Safari (iOS).
Wzrost prędkości nie dziwi. Eliminując reklamy i śledzące reklamy, Brave pobiera znacznie mniej treści ze strony niż jakakolwiek przeglądarka bez rozszerzenia blokującego reklamy. Nie ma nic technologicznego w wydajności Brave’a; po prostu pobiera mniej danych niż inne przeglądarki. Gdyby tak nie było, Chrome i inne przeglądarki oparte na Chromium byłyby równie szybkie.
Krótko o modelu biznesowym
Model biznesowy przyjęty przez „Odważnych” opiera się nie tylko na blokowaniu reklam, ale na zastępowaniu wykreślonych reklam reklamami z własnej sieci. Działa to na takiej zasadzie, że Brave wykorzystuje swoją technologię w celu usunięcia reklam z przeglądarki, a następnie zastąpienie ich reklamami swojego własnego pomysłu (które respektują naszą prywatność). Zaznaczyć trzeba, że reklamy pojawią się dopiero w momencie, gdy wyrazimy na to zgodę, otrzymując w zamian kryptowalutę BAT.
Obecnie program płatnych reklam jest testowany w kilku krajach na świecie w wersji programistycznej przeglądarki — Brave Nightly
Ponadto firma zbudowała alternatywny system finansowania części działalności komercyjnej, która finansuje wydawców witryn. Opcjonalny system Brave Rewards umożliwia wysyłanie płatności kryptowalut w formie podstawowych tokenów BAT do wydawców stron internetowych, YouTuberów i streamerów gier Twitch (chociaż ta ostatnia kategoria nie jest jeszcze dostępna na Androida).
Dodatkowo każdy zweryfikowany wydawca i osoba prywatna może uczestniczyć w programie partnerskim, polecając przeglądarkę Brave przyjaciołom, rodzinie, komukolwiek. W nagrodę możesz otrzymać 5$ wypłacone w kryptowalucie BAT. Jedynym warunkiem jest, że użytkownik musi korzystać z przeglądarki przynajmniej 30 dni. Promocja rekomendacji jest ograniczona do wypłacenia kwoty 1 miliona dolarów.
Dyrektor generalny Brave, Brendan Eich, prognozuje, że:
„Nie zdziwiłbym się, gdyby nasi użytkownicy mogli zarobić 70 USD rocznie, gdy wprowadzimy system w 2019 r. – kiedy oferty reklamowe będą trudniejsze do zdobycia, a my będziemy subsydiować przychody z puli wzrostu użytkowników BAT — i wspiąć się do 2020 r. Do powyżej 320 lub 224 USD przychodu użytkownika netto rocznie.”
Podsumowując prościej: Użytkownicy otrzymują kryptowalutę BAT w zamian za konsumowanie treści, a tokeny trafiają do portfela kryptograficznego w tej samej przeglądarce. Konsumenci mogą również wybrać, które witryny nagradzać w zależności od ich preferencji.
Kilka słów na koniec
Podsumowując atuty przeglądarki:
- Brak reklam i skryptów śledzących
- Prędkość
- Wysokie bezpieczeństwo i prywatność danych osobowych użytkownika
- Kompatybilność ze sklepem Chrome
- Wbudowany Tor
- Możliwość dodatkowego zarobku tokenów BAT
W moim mniemaniu przeglądarka sprawdza się świetnie i nie mam do niej większych zastrzeżeń. Oczywiście przez +1,5 roku mojej „przygody” z odważnymi zdarzały się sporadyczne bugi. Jednak od dłuższego czasu przeglądarka nie sprawia żadnych problemów. Podsumowując, czego bym nie napisał o Brave, to tak naprawdę zachęcam Cię czytelniku do wypróbowania przeglądarki samemu i ocenienia jej działania.
Jeśli już to zrobisz, wróć tutaj i podziel się Twoją opinią i spostrzeżeniami ; )
Ps. zostawiam przydatne linki do Brave:
- https://brave.com/
- https://publishers.basicattentiontoken.org/
- https://basicattentiontoken.org/
- https://community.brave.com/
- https://twitter.com/brave
- https://t.me/batproject
- https://twitter.com/AttentionToken
- https://www.facebook.com/attentiontoken/
- https://basicattentiontoken.rocket.chat/home
Dzięki za dotrwanie do końca i do zobaczenia w kolejnym wpisie!
Pozdrawiam Szymon Michalik